Udflugt til en anden verden. . .
- tilbage til før Satelliter + Mobiltelefoner + Computere + lommeregnere +
GPS + digital musik
og de fleste af de teknologiske frembringelser, vi
omgiver os med
nu om stunder - - -
TV havde lige begyndt at brede sig, - typisk små 14"
apparater, der kunne modtage 1 kanal i sort/hvid - 2 timer hver dag -
og det var helt fantastisk dengang !!!
Alle billeder er optaget med normalobjektiv,
d.v.s. uden "snyd" med tele- eller vidvinkelobjektiver.
Billedkvaliteten er lav, - dels er det scannede
lysbilleder, dels har et ophold i en kælder med lidt for megen
fugt været hård ved lysbillederne forinden.
De gule "kode-strimler" forestiller de
papirstrimler, der udgjorde en væsentlig del af øvelsesmaterialet på
telegrafistskolen - - -
1
Efter uddannelse til radiotelegrafist
af 2. klasse på navigationsskolen i Svendborg i 1955, sejlede jeg i
2 år, - tog så tilbage til
Svendborg og blev opgraderet til telegrafist af 1. klasse.
Forskellen
på klassificeringen ligger alene i hastigheden hvormed man er ( var ! ) i stand til
at sende og modtage tegnene i morsealfabetet,
2. klasse = 80 tegn/min.
1. klasse = 125 tegn/min.
Herefter søgte jeg en stilling under Grønlands- ministeriet (1958).
Man
var i færd med at sammensætte et hold til bemanding af den tidligere
amerikanske base
"Bluie West One", - nu bedre kendt som "Narsarsuaq Lufthavn"
i Sydgrønland, - "Banankysten" kaldet af lettere hovne grønlandsveteraner
fra østkysten.
Var der i 2 år.
Historien derfra senere.
Hjem på ferie i 1960, - derpå til Station Nord.
Godt nok er det længe siden, men
erindringen står stadig klart i min hukommelse -
2
Søgte
og fik job som radiotelegrafist på
Station Nord i 1960 på en 1-årig
kontrakt.
I september
1961 tog jeg så hjem igen - en stor oplevelse rigere - og da havde jeg
tjent nok til at finansiere en læreruddannelse, - det var den gang, vi betalte for at gå
på seminariet.
Uerfaren med kvinder som jeg var,
havde jeg dog glemt at indkalkulere en kone, - nå, det gik endda.
I
dag har militæret tilsyneladende erobret Nord, - der opholder sig nu ca. 5
mand deroppe året rundt.
Set herfra er deres opgave nu til dags noget, der ligner østkyststationernes,
- primært
territoriehævdelse og vejrobservationer.
Med den øgede interesse for polarområdet er der
efterhånden en del flytrafik med Station Nord´s startbane som mål, så
vedligeholdelse af den er mere og mere en vigtig opgave for det
sparsomme personel.
Og med udsigter til oliefund i området,
er det nok en god ide, at de er der.
Inden afrejsen fik jeg en måneds VHF-radiokursus hos flyvelederne i
Kastrup for at kunne kommunikere nogenlunde korrekt med fly.
Sluttelig besøgte jeg ministeriets udstyrsloft "Nanok".
Betjeningen dér, bestod af erfarne folk, - de vidste på en
prik, hvad der var brug for, blot man sagde, hvor man skulle hen.
Det
hele blev samlet i en køjesæk, - udstyret var til låns.
Samtidig kunne
man bestille og betale for forudsigelige private behov, så som
cigaretter til 2,5 øre/stk., slik o.l.
Stillet over for det tilbud beregnede jeg
hurtigt størrelsen af 1 års forbrug af cigaretter samt 2 kg.
saltpastiller.
Har ikke indtaget saltpastiller siden.
Holdt op med at ryge i 1970 !
- efter aftale med konen, - stod nemlig lige og manglede et 2-øjet 6x6 spejlreflekskamera.
Der blev sørget for forsendelse, så varerne var med fremme,
når vi ankom.
Med
en larmende DC-6'er til
Sdr. Strømfjord , videre til Thule Airbase i et
C-124 fragtfly , - endnu mere larmende, og iskold - en luftens traktor
med stor lasteevne og meget lidt comfort.
Ventetid på
Thule Airbase.
Fik
bl.a. købt lidt gramofonplader,
3 af dem var i stereo.
Stereo kunne jeg dog ikke afspille, da hverken
min medbragte båndoptager eller supergrammofon mestrede det nymodens påfund.
Jeg fik også afprøvet de store T-bonesteaks - ca. A4 - på opvarmede
ovale støbejernstallerkener i Officers Mess - " det var ikke så ringe
endda ! " - der gik mange år før det påfund rigtigt nåede til Danmark.
En
uge efter, - endelig fly til Station Nord, - vi er midt i september 1960
og dagene er allerede meget korte på de breddegrader. . .
3
Station
Nord blev anlagt i årene 1952-1954 - - -
og løbende udbygget
Helt nøjagtigt - er stationen oprettet den 13. maj
1952 som "midlertidig station" som en logisk
konsekvens af amerikanernes anlæggelse af
Thule Airbase med 5000-10000 mand i 1951.
Indvielsen skete i
oktober 1954. Stationen hørte den gang under Grønlandsministeriet.
I 1956 sættes VHF anlæget til kommunikation med
flyene i drift af den nyansatte civilingeniør Adelbert Schula, - ham
kom jeg til at arbejde sammen med i et par måneder, da vi i 1958
startede vejrstation i Narsarsuaq - -
- - men det er en helt anden historie - -
1150 km øst for Thule,
933 km fra
den geografiske nordpol,
se kort 3000 km fra København og
3200 km fra Moskva.
4165 km fra Krasnoyarsk ( midt i Sibirien )
560 km fra Danmarkshavn
6820 km fra Tokyo
3320 km fra London
- så er beliggenheden vist på plads.
Rart at vide, hvis man fik lyst til at forlade stationen i utide - til
fods nødvendigvis.
Nærmeste naboer var altså besætningen i
Danmarks Havn , men et besøg
der går op over bræ-is, så det er bøvlet, - det der med slæde og
hunde fik jeg aldrig lært - jeg skulle jo alligevel hjem for at læse
til lærer, og rigtige hunde findes som bekendt ikke i Danmark.
Men
ikke mere bøvlet, end Siriuspatruljen, med hjemsted i det endnu
sydligere Daneborg, besøgte stationen i ny og næ.
Det er en rejse på 900 km i luftlinie, men helt
så enkelt er vejene ikke skruet sammen deroppe.
Rejsen foregår jo med hundeslæde i ofte vanskeligt
terrain, - de kom dog ikke det år, jeg
var der.
Stationen er anlagt på en slette ved kysten i nærheden af NordOst Rundingen
-
se kort .
Omgivelserne er flad hævet havbund så lang øjet rækker, lige med
undtagelse af
"Knuths Fjeld".
Herom senere.
Permanent havis, - med 2-3 m åbent vand i strandkanten i højsommeren.
Ude
i bugten ligger øen
Prinsesse Dagmar og et strandet isfjeld -
"7-km
fjeldet" , et grundstødt isfjeld, som vi brugte som pejlemærke, når vi skulle fastslå
sigtbarheden.
På grund af den permanent faste havis, kunne isfjeldet ikke flytte sig.
Senere har jeg dog fundet ud af, at "fast havis"
ikke var en selvfølge, - mens opbygningen startede var der somre med
åbent vand og senere optagelser viser også somre med åbent vand,
- nu hedder det sig, at det skyldes "global opvarmning".
I
disse globale opvarmningstider, kunne jeg godt lide at vide, hvornår
det sidst har været så varmt på Station Nord, at isfjeldet kunne drive på grund derinde.
4
Etableringen af Station Nord skyldtes
et behov for vejrobservationer, først til det amerikanske militær på
Thule Airbase og senere også til den civile luftfart, der
påbegyndte beflyvning af "Nordpolsruten" i 1954.
Amerikanerne
fløj konstant B-52'ere med brintbomber i luftrummet over
polarhavet , - et af midlerne til at holde Sovjetunionen i skak under
"Den kolde krig".
Det var tiden lige før de interkontinentale atomraketter overtog rollen som
afskrækkelsesvåben.
Der blev lavet en aftale mellem USA og
Danmark, med det resultat, at Danmark
byggede og bemandede Station Nord som en civil vejrstation og det
amerikanske luftvåben sørgede for lufttransporten, der i praksis foregik
fra Thule Airbase.
Alle husene var bygget i træ, grønne med hvide skodder, døre og stern -
Fig. 7 -
Fig. 8 -
Fig. 9.
De var anbragt på opskrabede puder af tørt grus, - 50-75
cm høje tror jeg, - det isolerede dem fra permafrosten.
I
taget på beboelserne fandtes luger med en permanent stige.
I tilfælde
af rigeligt med sne, skulle de sikre en alternativ vej ud i det frie.
Det blev nu ikke det år, vi kunne stå på ski op over
tagene, som man tidligere havde gjort.
Vi fik vel godt en meter sne, som vinden så flyttede lidt rundt med.
Endvidere
leverede amerikanerne
snerydnings- materiellet og betalte den del af
besætningen (mekanikerne), der skulle holde startbanen permanent operativ, som
det hedder, når den altid skal være klar til brug.
Startbanen
var dengang 2,5 km lang og 80 m bred, hvilket kan synes rigeligt til de fly
vi
modtog, men der var angiveligt den bagtanke med det, at vi skulle kunne tage en
B-52'er ned, hvis noget gik galt.
Kæmpeflyet ville kunne lande med den
banelængde, - men man sagde, at den aldrig ville kunne komme derfra
igen.
I dag er banens mål reduceret en del, - og dermed nemmere at vedligeholde af den
lille nuværende besætning.
Vi
var alle specialister på hver sit felt i de gode gamle dage på
Nord, - nu til dags gennemgår de få besætningsmedlemmer et omfattende
kursusprogram for at
kunne varetage de meget forskelligartede opgaver.
Den gang havde vi fly
en gang om måneden året rundt med forsyninger, persontransport og post.
Dertil kom en masse
ekstra flyvninger med olie i tromler under
"olieliften" i april.
Og så var der turisterne - herom senere.
Almindeligvis foregik beflyvningen med
transportfly af typen C-124 , hvis størrelse satte dem i stand til at rumme
et par busser i det omfangsrige skrog.
Som almindelig passager blev man anbragt i lastrummet på sæder langs flyets sider.
Flyvetiden
fra Thule Airbase ind til Nord var omkring 3 timer, - larmen var
øresønderrivende fra de
store stjernemotorer og det var også en yderst "kølig" oplevelse.
Ind imellem fik vi besøg af specialfly, - herom senere.
I 1971 meddelte amerikanerne
så, at de ikke mere havde brug for vejrdata
fra Station Nord.
Den blev derfor midlertidig lukket i 1972 - for at
genopstå i 1975 som rent dansk drevet, nu i militært regi.
5
Som en sidebemærkning til ovenstående kommer jeg til at tænke tilbage
på en særlig aften, - den 4. oktober 1957.
Jeg
var da på vej sydpå i den norske skærgaard med M/S London af København.
Vi kom fra
Murmansk med en last "Apatit" til Wismar i Østtyskland.
I aftenens radioavis var sensationen
"Sputnik 1" .
Russerne havde sendt en lille 83,6 kg kugle med 4 antenner i kredsløb
om Jorden.
Med
kun 1 watt effekt sendte den sit simple dyt - dyt - dyt - signal i 8
Mhz-båndet, - valgt med henblik på, at almindelige mennesker skulle være i
stand til at finde den på deres egne modtageres kortbølge-bånd.
Rent russisk reklameshow !
Der blev et rend den aften af besætningsmedlemmer oppe hos "gnisten", - alle
skulle høre vidunderet.
Russerne
havde valgt at afvige fra de oprindelige planer med en satellit på 1000
- 1400 kg for at komme amerikanerne i forkøbet med den første satellit
i rummet.
Alle var optaget af fænomenet, men de færreste forstod betydningen
dengang.
13 år senere i 1971 meddelte amerikanerne så som sagt, at "Station Nord" ikke længere
havde deres interesse.
Det tog altså 13 år at udvikle de interkontinentale raketter, så de
kunne overtage vagten fra B-52'erne.
6
I 1952 blev der skrevet flyvehistorie.
SAS's " Arild Viking " fløj over Grønland til USA og
"Nordpolsruten" var dermed en realitet.
Med mellemlanding i både Canada og Thule tog turen ca. 30 timer.
Det
at flyve over de store arktiske og øde områder regnedes den gang for
voveligt, -
flybesætning og passagerer blev modtaget i Kastrup med stor
opmærksomhed og hyldest.
Det blev ligefrem mode, - så berømheder tog
turen for oplevelsens skyld - og for at få den publicity ankomstscenerne i
Kastrup kunne give.
Den
egentlige civile
"Nordpolsrute" fra
København til Tokio via Stavanger - Station
Nord - og Ancorage i Alaska startede 1954.
Samtidig
fik flyvninger mellem København og Los Angeles via Sdr. Strømfjord
større og større betydning - på ca. 30 timer kunne man være i USA, - og det endda på USA's vestkyst.
Det
blev de store atlantlineres endeligt, - for dem var rejsetiden betydelig
længere end med flyene, og så var man kun på USA's østkyst ved ankomsten.
På Nord
støttede vi lufttrafikken ved at foretage alm. overfladeobservationer
af vejret hver 3. time og radiosonde
målinger i op til 30 km's højde 2 gange i døgnet.
Piloterne kunne så briefes om
temperatur, luftfugtighed og ikke mindst vindretning og vindstyrke i de
højere luftlag.
Det med vinden - jetstreams - har stor betydning.
Vi
var engang ude for, at et fly på vej mod Ancorage kort før det nåede op
over Station Nord meddelte, at det havde modvind med en hastighed på
300 km/t,
- at det havde nået "point of no return" p.g.a brændstofmangel, og at
det var nødsaget til at vende om og flyve tilbage til Stavanger.
Station
Nord var også udstyret med en beacon - et radiofyr, som
flyene kunne pejle
retningen til.
Ved at sammenligne pejlinger til flere beacons kunne
de bestemme deres nøjagtige position.
I praksis består en beacon at en
lodret stålmast ,
der er elektrisk isoleret fra jorden, så den kan benyttes som antenne. Hertil kommer en
sender, der kører døgnet rundt med en lang "tone" afbrudt at et
langsomt morsesignal, så flyene ved, hvilken beacon de pejler på.
Det var en
vigtig service på den egn, idet et almindeligt kompas er meget
upræcis så tæt på den magnetiske nordpol.
Flyene blev dog efterhånden også udstyret med gyrokompas, der som bekendt udmærker sig ved
stor nøjagtighed og ved at være helt uafhængig af jordens magnetfelt.
Andre luftfartselskaber begyndte også at beflyve ruterne, - på Nord var
vore "faste klienter" foruden SAS, japanske Japan Airline, hollandske KLM og
franske Air France.
Konkurencen selskaberne imellem var hård og førte bl. a. til "Smørrebrødskrigen".
SAS blev anklaget for unfair konkurrence, fordi de serverede for højt,
"Højt smørrebrød".
Sagen
var alvorlig og gik i retten, der efter de sædvanlige lange overvejelser erklærede
SAS-serveringerne fair nok,
- "når blot man et enkelt sted på tallerkenen
kunne skimte brødet".
7
Stationen
er anlagt på en flad slette af gammel hævet havbund 200 meter fra
strandkanten mellem Danmark Fjord og og Nordostrundingen.
Vest på kan
man se Prinsesse Dagmar Ø, hvor vi havde en hytte.
Den
eneste egentlige forhøjning i nærheden af stationen ligger få km mod
syd, -
"Knuth´s Fjeld" , en aflang, let
krummende og rundrygget ås-lignende formation i terrænet.
Ved første øjekast en uinteressant grusbunke,
- indtil man bøjer sig og
ser nærmere på "gruset".
Det består af ret ensartede sten af ejendommelig form og størrelse.
Der
ligger helt tydeligt
forstenede
koraler overalt, - nok et par
tanker værd, - hvad bestiller de der, knap 1000 km fra Nordpolen?
"Knuth´s
Fjeld" må være et koralrev fra for længe siden, der via geologiske
forskydninger har skiftet plads fra et lunere oprindelsessted til
denne absolut ikke koraldyrkningsegnede lokalitet.
Hvis noget ærgrer mig i dag, er det, at jeg ikke
havde åndsnærværelse nok til at tage en håndfuld "koraler" med hjem.
Idag undrer fænomenet mig knap så meget, - på Bornholms nye
oplevelsescenter "NaturBornholm" bliver man bl.a. gjort bekendt med,
at
Bornholm oprindelig lå et sted i det sydlige Atlanterhav for 550 mill.
år siden, - så noget
bliver flyttet rundt med tiden.
8
Eftersom Jordens akse er skrå i forhold til omdrejningsplanet omkring
Solen, har vi årstiderne.
Station Nord ligger så tæt på
aksen, - den geografiske nordpol, at man om vinteren vender
tilstrækkeligt langt fra Solen
til ikke at kunne se den i 4½ måned.
Til gengæld havde vi så "midnatsol", altså dagslys konstant døgnet
rundt i 4½ måned om sommeren.
Det giver 1½ måned 2 gange om året, hvor solen går ned
om aftenen og står op om morgenen - som den jo bør.
Solen
forsvandt helt den 16. oktober
og kom igen den 25. februar, hvor
den
viste en halv gul skive over horisonten i nogle
mindeværdige minutter, - så
var den væk igen.
Fra "genopstandelsen" til vi havde den på himlen hele døgnet, og dermed
midnatssol, gik der altså kun ca. 6 uger.
14 dage efter den forsvandt i oktober, og 14
dage før den viste sig igen, kunne man se svindende, henhv. tiltagende lysning
mod syd ved middagstid.
I mørketiden kunne det være meget mørkt, men kun når der en sjælden
gang var et tykt skydække.
Mest almindelig var stjerneklart vejr, hvor man sagtens kunne orientere
sig udendørs, og var månen fremme lå vi nærmest badet i lys.
Stedet var desuden så civiliseret, at der var tændt "gadelys" døgnet rundt.
Jeg er ofte blevet spurgt om, hvad oplevelsen af
mørketiden gør ved folk.
Det kan jeg dog ikke svare på, men for mit eget
vedkommende er jeg nok så pragmatisk indstillet, at visheden om, at solen
kom igen af sig selv var opbakning nok.
Folk med psykiske problemer bør næppe
begive sig derop, og vi mærkede da heller ikke noget til "polarkuller" hos
nogen
det år.
På Station Nord var terminen jo heller ikke længere end til næste fly,
hvis der pludselig skulle opstå
behov for at komme "hjem".
Det var betydeligt vanskeligere for de folk, der
sad på østkystens vejrstationer hvor de måtte nøjes med skibsforbindelse hvert andet år.
Jeg erindrer, jeg engang i polarnatten var på vej hjem fra
radiostationen, hvor jeg tænkte, at egentlig kunne jeg lige så godt
sidde på Månen eller Mars, fornemmelsen måtte være den samme, vi var jo
trods alt "lidt langt væk".
- men det var også en del af oplevelsen, - at have både tid og sted til at tænke over
tilværelsen.
Lange perioder med stille vejr og klar himmel afløstes af
de få, men uundgåelige lavtryk med
sne og vind.
Den konstant lave
fugtighed, som ofte opleves i kolde egne, er medvirkende til, at man
ikke føler kulden nær så nærgående som herhjemme.
Iført passende beklædning var vejret ikke noget påtrængende problem.
En
gang i maj med sol og 3 - 4 frostgrader var der så herligt
udenfor, at vi tog møblerne fra biblioteket og flyttede dem ud i sneen, så
vi kunne indtage eftermiddagskaffen der, - alle med opsmøgede ærmer, -
det var rent Hawaii ! !
Temperaturerne svingede mellem + 7° i højsommeren
til - 51,6° en nat i januar, der var en tangering af den tidligere lavest
målte i stationens korte historie.
Den "almindelige" vintertemperatur var en lang periode på 38 - 44 minusgrader.
I
dag er temperaturen tilsyneladende steget ca. 10° i forhold
til den gang - man kan let følge med i dette på nettet.
Start
http://www.DMI.dk og klik [Grønland] /
[Byvejr] og find Station Nord.
Sneen smelter ikke, - den
fordamper p.g.a. den tørre luft deroppe både vinter og sommer, men selvfølgelig
mest, når solen begynder at få magt.
I højsommeren var al sne stort set borte, men havisen med sne
på lå der selvfølgelig stadig med alle sælerne, - som et dekorativt stykke
hvidt stof med polkaprikker.
En helt tydelig virkning af mørketid / sommertid på os
alle sammen var et ændret behov for søvn.
I
mørketiden var det ingen kunst at sove 12 timer, - i tiden med
midnatsol var det helt naturligt at nøjes med 4 - 5 timer,
Lidt "stenaldermand" er
det nok stadig i os.
9
Som en pendant til det mere kendte "Black out" kunne vi blive udsat for
vejrfænomenet
"White out" .
Det forekommer, når det er overskyet, diset , snedækket overalt og der
er meget lys fra solen, uden den dog kan skinne gennem skydækket.
Resultatet er, at man ikke kan se konturer / skygger noget
steds, - ens afstandsbedømmelse bliver sat helt ud af drift.
Når
man skulle foretage overfladeobservationer af vejret, var bedømmelse af sigtbarheden et element,
så for at kunne bedømme f. eks. skyhøjden var det nødvendigt at opsende
en rød (synlig) ballon.
Ballonen blev fyldt med helium, - med en vægt målte vi dens opdrift.
Når opdriften havde en bestemt størrelse, vidste vi, hvor hurtigt
den ville stige.
Med et stopur kunne man så bestemme
skyhøjden, i det øjeblik ballonen forsvandt deroppe.
10
På
fødderne, -
Mukluks fra Canada, en slags industrifremstillet Kamik.
Det var en snestøvle med
en kraftig, ret blød gummisål og et skaft af hvidt, kraftigt lærred med
snøring til lige over anklerne og en snor øverst for at lukke af for
sneen, når det var nødvendigt.
I denne "støvle" bar vi en sok af lammeskind med
ulden vendt indad.
Så var problemet med kolde fødder løst, -
uanset temperaturen.
En
ejendommelighed ved dette fodtøj har jeg aldrig fået en forklaring på,
- og utroligt nok har jeg heller ikke selv kunnet tænke mig dertil.
Hvis man af en eller anden grund beholdt et par almindelige nylonsokker
på i lammeskindssokken, så
fik man meget hurtigt iskolde fødder.
Efter
dumheden var konstateret, og nylonsokkerne fjernet, gik der meget kort
tid, inden klimaet i støvlerne igen stod på "tilfredsstillende".
Vi gik med dem overalt , også indendørs, - ingen steder var de
hverken for varme eller kolde i den koldeste tid..
Tænk, hvis man kunne købe sådanne idag ! ! !
Der
findes mange efterligninger, men i vid udstrækning er det rationelle
valgt fra til fordel for smartness og mode, - noget man ikke
nødvendigvis får varme fødder af.
Under
alle omstændigheder SKAL sokken være af lammeskind, og ulden SKAL
vende indad !
Jeg har erhvervet en af efterligningerne, fremstillet på New Zealand, - det er det helt
rigtige
indefodtøj her om vinteren, - jeg oplever igen det
ejendommelige fænomen, at varme fødder også giver varme hænder !
Desuden:
Lange uldne underbukser og langærmede uldne undertrøjer.
Herover en almindelig ulden trøje og et par kraftige khakibukser, så
var "uniformen" på plads.
Jeg havde fået min mor til at
strikke en god ulden trøje til udflugten mod nord, men desværre var den
blevet ca 1½ nummer for
stor.
Det
problem rettede jeg ved
"passende" kogning for at klare miseren, og det
lykkedes, - den krympede som forventet,
- ja, måske lige ca. et halvt nummer
for
meget.
Hertil kom en god Parkacoat til udendørs brug, hvor der var lagt vægt
på hætten, som skal kunne lynes så langt op, at den dannede en tragt foran
ansigtet.
Oftest
var denne tragt forsynet med en pelsstrimmel yderst - helst fra en
grønlænderhund.
Disse hundes pels udmærker sig jo
ved et kraftigt
uldlag under dækhårene, men det med hundehår følte jeg nu mest som et
lokalt modefænomen.
Hættens mission var at beskytte ansigtets ekstremiteter - næse, kindben
og ører mod kulden.
I tragten foran ansigtet dannes der en lunere zone af varm
udåndingsluft som nedsætter risikoen for forfrysninger.
Parkaerne var temmelig tunge p.g.a. den kraftige kvalitet og foeret.
På et tidspunkt opdagede vi et tilbud på
canadiske
Parkaer
i blå nylon og med skumgummi-foer. De havde signalrød inderside og bedst af
alt, - de vejede kun det halve af, hvad vi alle ellers slæbte rundt på.
I reklamen var ideen med den røde inderside, at man
så kunne vende vrangen ud, og dermed lettere "blive fundet", - hvis altså behovet skulle opstå.
Vi var 10 - 12 stykker, der bestilte vidunderet (det var dengang, hvor
alt af nylon var vidunderligt).
Det blev et hit, - de
var virkelig gode.
Jeg brugte min i 30 år, - til al skumgummiforet var
helt nedbrudt og pulveriseret og lå nede i syningerne.
11
30
mand - bogstaveligt talt.
Der var ingen kvinder på stationen, - et
faktum vi nok var enige om skånede os for en del rabalder, - når emnet sådan lejlighedsvis var oppe at vende.
Alle var de ret usædvanlige personligheder, der på overfladen var helt
almindelige, men når man kom lidt tættere på, så var det folk, der var
"mand for deres hat", selvstændigt tænkende og med en personlig målsætning.
De sagde ikke mere end
der var nødvendigt, og dog var de livlige og vel formulerede i de mange diskussioner vi havde om alt mellem himmel og jord.
Der
eksisterede dog en vandrehistorie på stedet, der fortalte om
" dengang et fly medbragte en delegation hjemmefra - deriblandt en
kvindelig journalist, og så var hun tilmed rødhåret, - men til stor
lettelse blev hun der dog kun i et par timer, underforstået, at så havde
stedets "ånd", eller hvad det nu hedder, - næppe taget varig skade.
Alle
var vi deroppe mere eller mindre på grund af eventyrlyst og for at tjene
penge.
Lønnen var ret god, - og ikke helt uvæsentligt
også den gang, -
den var skattefri.
Desuden var der gode muligheder for at deltage i
stationens almindelige vedligeholdelse, - det var ikke
pligtarbejde i henhold til kontrakten, så det gav en god slat oven i
den faste løn.
Jeg har f.eks. siddet i 3 uger på den store kranbjælge i
elværket, helt oppe under loftet og afvasket dette, for så senere at
male det hvidt.
Det blev ret flot.
Det var uden
sikkerhedssele og rækværk, - så egentlig havde jeg vist fortjent
overtimerne.
I
dag ville arbejdstilsynet have slået 7 kors for sig, - men vi bedømte
selv risikoen, og jeg tror egentlig, vi var helt godt klædt på til det.
Husk på, vi tilhører en generation, der godt kunne kravle op i
toppen af et træ uden at være overvåget af en pædagog, - det var andre
tider med mindre "pyller" den gang.
12 Knud, - han kunne sit kram.
Vi fik altid virkelig veltillavet mad og en tilpas varieret spiseseddel.
Noget
af det jeg husker, var serveringen af ægte frosset grapejuice og mælk fra den
kunstige ko i Thule.
"Koen" var en maskine man hældte tørmælk, smør og
vand i. Den piskede så det hele grundigt igennem, - og hopla,
så var der mælk.
Det
smagte helt fantastisk, men varede i reglen kun en uges tid, så måtte vi igen gå
og vente på fly bare af den grund.
Hen på efteråret, når frosten var stabil, fik vi kartofler ind med fly.
De
blev anbragt i en dynge udenfor messen, så de kunne fryse i en fart.
Da jeg så det, blev
jeg noget lamslået,
- opvokset hos en kartoffelavler, vidste jeg jo, at kartofler under ingen
omstændigheder måtte få frost.
Jeg blev dog hurtigt belært om, at blot kartoflerne var frosne, - og
forblev det, til de skulle anvendes, så var det helt i orden.
Man
tager de frosne kartofler og smider dem i kogende vand, hvor de koges
som normalt.
Sluttelig pilles de og måltidet er sikret, hvad det angår.
Senere blev kartoflerne lagt over i det kolde pakhus, hvor der var naturligt
frostvejr til sent på foråret..
Foran køkkenvinduerne lå ret konstant en vold af sne. I
køkkenet hang et billede fra året før, hvor en hermelin i sin hvide
vinterdragt med sort halespids sidder ivrigt spejdende mod vinduet. Knud kok fortalte, at den
kom dagligt ved middagstid for at få udleveret et æg.
Hvad den
lavede på Station Nord ved jeg ikke, - i vinterperioden var det ikke
noget at leve af, vi havde mig bekendt hverken mus eller rotter, og de
få fugle vi så, var der udelukkende i sommerperioden.
Mere eksotiske kulinariske oplevelser var et par
middage med bjørnekød og sælkød på menuen.
Messegasten
Henrik, en herlig ung fyr på 17 - 18 år, var sendt til
Nord af sin mor, der mente, han trængte til lidt hår på brystet. Han
havde i foråret købt sig en riffel fra USA med kikkertsigte, og da sælerne i marts
måned lagde sig som sorte prikker ude på havisen, tog han ud
for at skyde en af dem. Sælerne er dog ret sky på de breddegrader
p.g.a. bjørnene, der netop på den årstid trækker ud af
Danmarks Fjord og op mod Nordostrundingen for at komme ud i storisen.
Derfor havde vist ingen forventet, at han ville komme hjem med bytte.
Men
Henrik kom selvfølgelig med sin sæl, - når han nu havde sat sig det i
hovedet. Dan
og Poul
, der havde prøvet situationen før, - de var veteraner fra
østkysten, demonstrerede hvordan man ordner sådan en svend.
Kokken serverede efterfølgende sælkød til middag og
sæl-leverpostej til frokost, - uden at det imponerede vore maver
synderligt. I
øvrigt var Station Nord et kærkomment mål for piloterne på diverse fly.
De oplevede kokkens frokostanretninger som det rene slaraffenland,
hvilket de ofte gav udtryk for.
13 Bjarne, - han kunne også sit kram.
Der var altid godt friskbagt brød - rundstykker - franskbrød - wienerbrød
o.s.v.
Det
eneste man måske kunne klage over var, at han var erklæret og inkarneret socialdemokrat.
Den slags rabiate holdninger bliver uvægerligt udsat for angreb, også på Nord.
Han elskede politiske diskusioner, og man skulle være
godt klædt på for at hamle op med ham på det punkt.
Han holdt selvfølgelig "Socialdemokraten", som han fik sendt op i
bundter med hvert fly. Det gav ca. 30 aviser ad gangen.
For at holde sig orienteret læste han dem i rækkefølge, men nøje afmålt, - kun 1
hver dag, så han derved kunne få sin daglige injection
fra partiet.
At den virkelighed, han derved oplevede, var 1 måned
forsinket i forhold til den virkelige virkelighed betød mindre.
14 Deres
opgave var bl.a. at sørge for vand.
Ca. 3 km syd for stationen
var en lille sø, der forsynede os med godt vand året rundt.
Det skulle dog fragtes og fordeles i de vandtanke, der var installeret i alle husene.
Om
sommeren skete det ved hjælp af en lille lastbil,
om vinteren med en
slæde spændt efter en weasel, - et lille, men særdeles effektivt
bæltekøretøj.
Ude ved søen blev pumpehullet holdt isfri, ved at dække det til med isolerende måtter.
På
stationen fandtes en gammel noget affældig jeep, der egentlig var taget
ud af drift, - men som godt kunne køre, hvis man kælede lidt for den.
En
dag havde to mand fået den startet, og da den eneste "vej", bortser
fra selve stationsområdet, var den der gik ud til vandsøen, så de kørte derud ad.
På vejen hjem strejkede bæstet, så de måtte tage de sidste par kilometer hjem på gåben.
Dagen efter kørte en mekaniker og et par af os andre så ud for at se på sagen.
Om
natten havde en bjørn imidlertid også set på køretøjet. Dens besøg
resulterede i, at dørene var revet af og forsæderne lå på jorden udenfor.
Det mest mærkværdige var at trækket, - en kraftig
metalbøjle, der havde været svejset direkte på bilens bundramme var
slået af.
Det imponerede os alle.
Jeg
målte bamsens fodaftryk med en tændstikæske, - 5 hele æske-længder var
den bred, og det var dengang, da æskerne var noget større end i
dag.
Udendørsfolkene tog sig også af affaldet og et utal af andre forefaldende jobs.
En af udendørsfolkene var Niels, en ældre mand på ca. 60 år.
Han var
en rar, rolig og stabil type som de fleste. Oprindelig havde
han været herregårdsbisse, men var endt på Station Nord, - nærmest
ved et tilfælde, sagde han.
Det helt særlige ved ham var, at han havde været der i 7 år uafbrudt uden ferie.
Når
vi talte med ham om det, endte det som regel med et let afvisende svar,
- men efterhånden også med, at han i hvert fald ikke skulle hjem på ferie,
før han havde skudt en bjørn.
Skæbnen, - eller Niels, ville så
tilsyneladende, at det skulle ske i 1961, - Niels skød en hanbjørn, ikke
specielt stor, - men en bjørn var det
. Det er utroligt hvor lidt bjørn der er
tilbage, når den får frakken af.
Dens muskulatur har helt fantastiske
egenskaber m.h.t styrke, set i forhold til den "muskelgelé" vi andre løber
rundt med. Efter
den jagt bestemte han sig så for at opfylde
"løftet" om at tage hjem
på ferie, - som han sagde:
"Jeg er jo alligevel nødt til tage hjem og
få bjørneskindet ordnet".
Vi blev enige om, at bede kokken lave os en
bjørnesteg, nu da kødet var tilgængeligt.
Han var nu ikke
særlig ivrig, men lod sig dog overtale. Hans
bekymring lå i erkendelsen af, at stort set alle bjørnene var
inficeret med trikiner - en lille indvoldsorm, der er
livsfarlig, hvis man får den i maven. For
at sikre os mod smitte, kogte han først kødet,
- så frøs han det, - og
så kogte han det igen, inden han serverede det.
Kødet var efter den barske behandling helt sort -
blodpølsefarvet og absolut ikke nogen stor oplevelse rent
kulinarisk, - men bagefter kunne vi jo lejlighedsvis prale af, at have spist bjørn, og - "det er vel ikke så ringe endda".
Niels rejste af med sit skind,
- og op kom en ny udendørsmand.
15
Niels's
afløser viste sig at være en forhenværende taxichauffør på omkring
de 60.
Jeg kan huske, at jeg og mange af de andre
undrede os over, hvad han, med den baggrund, ville deroppe.
Han gled som forventet ind i arbejdet udendørs uden
videre, - men det må have været en alvorlig
omvæltning for ham, at komme fra Danmark op til mørketid og minus 40°.
Vi lærte ham dog aldrig rigtigt at kende.
Efter ca 14. dage mødte han ikke op, - og de fandt ham liggende livløs i køjen.
Der herskede nogen forvirring omkring, hvorvidt han
var i live og blot bevidstløs, eller uafværgeligt død.
Man tog hans temperatur, - den var 32°, - "det
var godt nok noget lavt", sagde mekanikeren, der havde foretaget
målingen.
Ude på radioen fik vi travlt med at kontakte læge i Thule for at høre hans mening.
Vi havde snestorm på Nord, så det var ikke muligt at få en læge ind med
fly.
Da patientens temperatur blev ved med at falde, blev
man efterhånden enige om, at manden måtte være død.
Dødsårsagen
kender jeg ikke, men det har helt oplagt været arbejdet i kulden, kombineret med
den baggrund han havde, - der tog livet af ham.
Da vi stadig havde dårligt flyvevejr, blev det
besluttet, at tømreren nok hellere måtte fabrikere en kiste til ham.
Den blev ret flot, var alle enige om, - også tømreren kunne sit kram.
Med hensyn til at opbevare liget, var der selvsagt
ingen problemer, - der var jo "naturligt køligt" overalt.
Da snestormen havde lagt sig, kom der fly ind, for at
hente ham.
Det viste sig nu, at amerikanerne kun ville have afdøde med
i deres medbragte zinkkiste.
Det
efterlod tømrerens mesterværk ubenyttet, - så af pladshensyn blev den parkeret på et par
bukke uden for det lille tømrerværksted.
Efterhånden
som vi kom os over den ubehagelige oplevelse, sneg der sig, -
f.eks. i
forbindelse med diskusioner, af og til en lille bemærkning ind om, at
"vi jo da havde en ledig kiste stående", - hvis nogen kom lidt højt op.
Og da næste ordinære fly kom ind, - hvem var så med som "ny udendørsmand" ?
Det var såmænd Niels.
Han
havde hurtigt fået nok af "civilisationen" derhjemme,
- står det
alene til ham, så tror jeg, at ser man ordentlig efter, så er han såmænd deroppe endnu.
16 eller helt nøjagtigt, - 6 + en overtelegrafist
2 mand på vagt ad gangen.
Radiostationen
var udstyret med to arbejdspladser, - den ene kaldte vi for
flyradioen,
fordi VHF-kommunikationen med flyene foregik herfra, den anden plads
var en ren telegrafiplads - alt sammen bestemt af det udstyr der var installeret.
Opgaven var at tage sig af
radiokommunikationen til Angmagsalik, der var opsamlingsstation for al
radiotelegrafi mellem Grønland og Danmark.
Da satelliter og computere
var ikke-eksisterede, foregik det ved hjælp af prikker og streger, - ganske
effektivt, når blot ionosfærelagene var til stede.
Se mere om ionosfæren, i min historie om Narsarsuaq.
Dernede foregik videnskabelige målinger, hvis formål
var udforskning af ionosfærelagene og deres afhængighed af solens
udstråling af ladede partikler.
Var disse højtliggende ioniserede lag mere eller
mindre borte p.g.a. solens bombardement med ladede partikler, så begyndte
vanskelighederne.
Når det
var rigtig slemt, kunne man over hovedet ikke høre nogen af de andre
stationer på modtagerne.
Vi havde "black out".
Det værste tilfælde jeg husker varede en hel uge,
hvorefter forbindelserne til omverdenen lidt efter lidt lukkede op igen.
Vi
foretog
overfladeobservationer af vejret hver 3. time døgnet rundt, -
temperatur - luftfugtighed - skydække - skyhøjde - skytype
og sigtbarhed. Når vi var færdige med det, skrev vi vore
data om til 5-cifrede talkoder.
Kodeserien røg så hjem til Meteorologisk Institut via Angmagsalik Radio.
To gange i døgnet havde vi også radiosondefolkenes observationer med.
Flyene
kommunikerede vi med via VHF-radioen. Den type radiobølger er korte og
kan kun bruges, hvis man kan "se" modtageren, - samme betingelser som
vi idag har for at kunne se luftbåret TV .
Flyene skulle en gang hver halve time afgive
melding til en radiostation på jorden. Meldingen indholdt data om
flyvehøjde - position - brændstofbeholdning - forventet ankomsttid m.m.
Disse data sendte vi videre, f.eks til Isfjord
Radio på Svalbard, - han kunne så nå Stavanger, der igen kunne nå
Kastrup.
Da
ingen andre end flyet over os kunne høre VHF-kommunikationen, benyttede
vi os af det, til at snakke "uofficielt" med besætningerne, - især på
SAS-maskinerne og Japan Airlines.
KLM'erne var mere korte for hovedet
(diciplinerede?), og hvem kan forstå en Air France-pilot der taler
engelsk?
Piloter eller stewardeser læste friske
nyheder op fra aviserne, - hertil fik vi lidt alm. sladder.
Til gengæld kunne vi fortælle om vor dagligdag
og oplevelserne på Verden's nordligst beboede sted.
Vi "lærte" dem at gå på bjørnejagt og hvordan man
bryggede øl på grønlandsk - den kendte drik Imiaq.
Det har jeg nu aldrig selv smagt, - men kendere
betegnede det som værrende en temmelig afskyelig drik.
En af mine kolleger,
Ernst kom til kende en lille japansk stewardesse, - Fusiaki, hed hun.
Han
talte med hende flere gange, når hun fløj over, og efterhånden udviklede det sig til noget, der lignede en "affære".
Desværre blev hun forflyttet til en sydasiatisk rute, men
piloterne på Japan Airlines-flyene kendte efterhånden til romancen og
medbragte beredvilligt hilsener fra hende, - de vidste mærkeligt nok
altid, hvor i Verden hun var.
Vel hjemme fra Nord rejste Ernst forøvrigt til Tokyo for at besøge hende.
Det viste sig, at hun var datter af en professor ved universitetet i Tokyo.
Nå, - mere
kom der nu aldrig ud af det, - Ernst udtrykte det vist nærmest sådan, en
gang han besøgte os: "Jeg var nok lige kommet lidt for langt op i
society, - men sød, det var hun sgu! "
På vagterne var der,
som tidligere beskrevet, visse rutiner, der skulle passes, men meget af
tiden gik med blot at lægge øre til modtagerne, der stod fast
indstillet på de stationer vi normalt kommunikerede med.
"Underholdningen" bestod derfor af en stadig strøm af
morsetegn, eller et fly, der kaldte "Nord, Nord, this is scandinavian
271, - do you read ?".
En
sådan "lyttevagt" kan man jo sagtens bestride med ryggen til, så det
gav mulighed for lidt anden beskæftigelse ind i mellem, - uden det gik
ud over sikkerheden.
I USA var
der netop kommet vældig gang i en udvikling af
elektroniske byggesæt , -
apparatur beregnet til radioamatører og lydudstyr til musikinteresseredes "stereoanlæg",
- der som tidligere fortalt var helt nyt , - "hot", hedder det vist.
Det medførte at jeg bestilte byggesæt til
FM-radio, lyd-forforstærker og udgangsforstærker og lignende.
Da
det som sagt var mig, "der kunne lodde" og jeg havde bevist, at mine
apparater virkede, når jeg var færdig med at samle dem, så fik jeg hurtigt opgaver fra andre blandt besætningen.
Vi
fik kataloger op, og sendte bestillingerne til de store varehuse i USA, -
vi lagde gedigne dollars i kuverterne, og med næste fly indfandt varerne
sig.
Evt. byttepenge var med tilbage i form af checks.
Jeg har aldrig hørt om nogen, der er blevet snydt,
ved den trafik,- æret være amerikanernes ærlighed !
Vi fik også sendt mange grammofonplader op.
Som
medlemmer at diverse musikklubber kom der hele tiden nye plader til
Nord. Det var mest klassisk musik, og vi var adskillige med efterhånden pæne samlinger, -
eksempelvis havde vor elektriker næsten alt, hvad der fandtes af
komplette operaer.
17 Ham
så vi ikke så meget til, tingene fungerede altid upåklageligt, - han var der
vel nærmest for det tilfælde beacon'en skulle strejke, - det regnedes
for
alvorligt, idet flyene så manglede en pejlemulighed, og dermed måske vished for, hvor i Verden de behandt sig.
I april 1961 rejste han hjem, og da ministeriet ikke
havde sørget for en afløser i tide, var gode råd dyre.
Det
medførte, at jeg blev lynforfremmet til også at være radiotekniker,
- man havde jo set, at jeg kunne lodde, og jeg var nok den mest "elektriske" af telegrafisterne.
Jeg klarede skærene, til der ankom
en ny vaskeægte tekniker, - beacon'en var kun "nede" 1 gang, - og da kun
i 20 minutter, til jeg havde fundet fejlen.
Et radiorør var stået af, -
så i med en erstatning - højspænding på, - så kørte den igen.
Nu skal en sådan hændelse jo tages alvorligt, så der
blev sendt en rapport hjem til flyvelederne i Kastrup.
18 På
et andet tidspunkt i mørketiden blev jeg udsat for et
forsøg på at gøre mig til førstetelegrafist, - sådan en med
"udvidede administrative beføjelser".
Jeg strittede ihærdigt imod, - så meget, at jeg
måtte true med at tage hjem med næste fly.
Det fik heldigvis ledelsen
til at indse, at jeg mente det alvorligt.
En anden af kollegerne viste sig heldigvis beredvillig.
Grunden til min afvisning af
"forfremmelsen" var, at en person med lederbeføjelser ikke måtte påtage
sig ekstraopgaver, og dermed ikke kunne indtjene overtimer, - og da jeg
netop var deroppe for at tjene til en læreruddannelse, så var det "ikke
lige min kop te".
Den egentlige grund til at hændelsen opstod, var følgende:
En aften i mørketiden med - 40° udendørs, havde vor
førstetelegrafist været på besøg hos stationslederen.
Selv
om besætningen som sådan ikke havde adgang til spiritus, så var der en pæn
beholdning ovre i "våbenhuset". Det var en lille bygning, der officielt
kun indeholdt en ret omfattende samling skydevåben og ammunition.
Forklaringen på spiritusens tilstedeværelse var, at man jo nødvendigvis måtte kunne
byde evt. gæster på en lille en, - deroppe i kulden.
Det var sådan set forståeligt for alle, men der må
alligevel have været en autoriseret læk i beholdningen.
Den
resulterede i, at vor førstetelegrafist sent om natten begav sig ud i
kulden med "en lille en på",
- størrelsen af den "lille en" kan jeg ikke
udtale mig om, men selv om han
kun skulle gå under 100 m, slog kulden ham så hårdt, at han måtte
kravle på alle fire en del af vejen. Han har ikke haft handsker på,
hvis overtøj overhovedet.
Han
nåede hjem i beboelsen - med hjælp af andre, men havde da pådraget sig alvorlige
forfrysninger i alle fingre på begge hænder, svarende til 2.-grads forbrændinger.
Han blev selvfølgelig behandlet, - nogen må have
vidst, hvordan man gjorde det, - og gik så i en
måned med fingre og hænder indviklet i gaze-strimler. Han gik
konstant med hænderne oppe foran brystet, næsten som i en
bedestilling.
Han måtte mades af andre, og røre en morsenøgle var helt udelukket.
Oplevelsen var selvfølgelig værst for ham,
smertefuld som den var, - og jeg lærte noget om kulde og spiritus, der
burde være mere kendt, - også i Danmark.
"HIP til de unge" !
Kulde svækker alle mennesker (og hunde).
Jo koldere, jo mere skal kroppen præstere ekstra,
når man arbejder, - eller blot færdes omkring.
Er man ikke opmærksom på det forhold, kan det få alvorlige følger.
Desværre har vi både i 2009 og 2010 oplevet
tilfælde, hvor unge mænd har drukket rigeligt, og derpå er omkommet i
forsøg på at nå hjem til fods.
Spiritus slår dobbelt så hårdt som forventet , hvis kroppen udsættes for stærk afkøling.
19 Zeus´s sønner,
to halvstore hvalpe fra forrige år strejfede det forår frit rundt på stationen.
Vor tømrer havde dog en del besvær med dem, - de var
faktisk efterhånden en hindring for, at han kunne passe sit arbejde, - påstod han.
Han havde den lidt ejendommelige vane, at før han
kunne påbegynde et arbejde, tog han sin kasket af og lagde den på jorden.
Disse
to marodører havde da fået den kedelige vane, at liste sig ind
på beklædningsgenstanden, og med stor fornøjelse stikke af med den. Da
andre havde lignende oplevelser med dem, blev det omsider besluttet, at
friheden var forbi, - de blev lænket sammen med de andre hunde. I øvrigt ses slægtskabet med Zeus tydeligt på
billedet.
Den slags beslutninger blev som oftest
foretaget i fællesskab ved frokosten, - en slags uofficielt demokrati,
der føltes helt naturlig på Nord.
20 Fagfolk
var der til at vedligeholde den forholdsvis nybyggede station, og en
elektriker var en selvfølge med de mange installationer, - alt var
elektrisk.
Helge havde en meget stor samling grammofonplader, -
fortrinsvis opera, som vi fik megen fornøjelse af, da vi fik gang i
koncerterne.
Mere om det senere.
21 De opsender radiosonde balloner 2 gange i døgnet.
Ballonen stiger 300 m / min til ca 30 km's højde, før den sprænges.
Så er den typisk blevet 100 gange større.
En lille faldskærm bremser faldet på nedturen,
deroppe må det være af hensyn til bjørne og sæler, da der ikke var
andre i "nedstyrtningsområdet".
Sonden sender radiosignaler ned med oplysning
om aktuel temperatur og luftfugtighed på sin vej op gennem atmosfæren.
Ved at pejle sonden kunne sondefolkene beregne
vindhastighed og vindretning oppe i de luftlag, hvor flyene færdes.
Flyvehøjden for passagerflyene var typisk 10 - 12000 meter.
Deroppe
forekommer vindhastigheder - jetstreams - på eksempelvis 300 km/t, -
noget piloterne havde respekt for, - det kunne jo være modvind. Opsendelsen af ballon med måleudstyr og sender skulle forberedes grundigt.
I
godt vejr (ingen blæst) var det ingen sag at sende sonden op, - det var
straks værre, når de måtte kæmpe med vinden for at holde styr på den
store ballon, og de skrøbelige instrumenter.
Da den stiger med 300 meter pr. min. til ca 30 km højde tager en opstigning ca 1½ time.
Imens foregår pejling og registrering af de data den sender ned.
Derefter kom så arbejdet med afkodning af de modtagne pejleresultater.
Sluttelig sendte telegrafisterne koderne til DMI.
Disse opsendelser finder stadig sted i 2011.
Trods
satelliter og meget andet teknologi, er det stadig metoden til at
få brugbare oplysninger om de meteorologiske forhold oppe på flyenes
motorvej.
Jeg
har netop set på nettet, at Danmarks Havn har opsendt deres sonde nr.
35.000 i 2008.
Bagefter lagkage, der var 5 år for gammel, - men hvad gør det?
- de fik da champagne til.
22 Maskinmestrene
passede de store B&W-dieseler på elværket. Generatorerne leverede
al energi til belysning og opvarmning i samtlige opvarmede huse.
Deres arbejde var daglige rutiner med kontrol og smøring.
En
gang i mellem "trak de stempler", akkurat som det sker på skibene, d.v.s.
udskiftning af en cylinderforing, der med tiden slides af stemplernes
mange op/ned-bevægelser.
Til det formål var ophængt en stor
kranbjælke mellem ydermurene. Den kunne flyttes hen over maskineriet,
hvor dens kran kunne håndtere cylinderforingerne.
23 De tog sig af
vedligeholdes af alle køretøjer og snerydningen, specielt på startbanen.
I henhold til aftalen med amerikanerne, skulle startbanen være operativ hele døgnet.
USA
havde leveret 2 stk. kraftige 4-hjuls-trukne snerydningsmaskiner. På
hver var på ladet anbragt en 400 Hk benzinmotor til alene at drive
sneslyngen forrest i køretøjet.
En dag i april viste sig en bjørn med to små
unger nede ved dumpen, der lå mellem startbane og strandkant.
Ved vores frokost blev der berettet om deres tilstedeværelse
og alle var selvfølgelig ude med kikkerten.
Bjørnene
blev der til næste dag, - snerydning var stadig igang, og efterhånden blev
ungernes interesse for maskinerne ret nærgående, - mekanikerne måtte
hele tiden holde øje med dem for at undgå en ulykke.
Det syntes bjørnemor tilsyneladende også, - på et tidspunkt havde hun fået nok.
Hun baskede bogstavelig talt ungerne en lap bagi,
hvilket fik dem til at lystre og følge hende.
Hun startede så ud mod 7-km fjeldet.
Grunden til snerydningen var 20-25 cm løs sne, der skulle af vejen.
Nu
gav det tilsyneladende også bjørnefamilien problemer, idet ungerne ikke
kunne forcere sneen og følge moderen.
Det problem løste hun ved at
sætte sig på bagdelen, hvorefter ungerne forsøgte at kravle op på
hendes ryg.
Når den ene var kommet op, og den anden fulgte efter, faldt
den første ned igen.
Hvad gør man så, når man er en bjørnemor ?
Hun lod den ene unge i
stikken, medens hun luntede et par hundrede meter frem. Så blev ungen
på ryggen læsse af og hun vendte tilbage for at hente den efterladte.
Rationelt omend besværligt
- vi var alle imponerede !
24 En af mekanikerne fik desværre tandpine.
Tandlægen var i Thule.
Tog ind med førstkommende fly.
Fik ordnet tanden.
Kom tilbage med næste ordinære fly.
På den måde tager et tandlægebesøg 1 måned.
Og
jeg skal hilse, - og sige fra patienten, at Thule Airbase er det
kedeligste sted på Jorden at gå rundt en hel måned, uden noget fornuftigt at
lave.
25
Som en følge af snerydningen på startbanen,
forsvandt den resterende sne ret tidligt der, så jorden lå bar.
En dag forlød det, til alles undren, at ismåger havde bygget rede og lagt æg derude.
Ismågen er Verdens eneste helt hvide måge , ikke ret stor og, - på Nord var de ganske tillidsfulde.
Det var lidt af en sensation, - så langt mod nord
var fugle ellers kun på gæstevisit i højsommeren.
Der var 17 -18 reder med to æg i hver.
Efter
et par dage, hvor vi talte meget om sensationen og fotograferede, hvad
vi kunne liste os til, så endte det, efter en ret hæftig diskussion ved
frokosten med en beslutning om at rydde redderne af vejen.
Det var for farligt, i tilfælde af vi pludselig fik fly.
Da
dommen skulle eksekveres over middag, viste det sig, at alle
reder var blevet plyndret af nogle kjover (rovmåger), der var kommet forbi samme dag.
26 Vi var nogle stykker, der var optaget af
klassisk musik.
Vi havde alle sammen afspilleudstyr med derop, som regel en
god grammofon og en stor båndoptager, der også kunne anvendes som forstærker.
Musik over radioen kunne man ikke høre i praksis, kun
enkelte stationer på kortbølge, - og det lyder ikke ikke ret godt !
Som
tidligere fortalt, var stereo-lyd ikke forekommende, dog havde vi hørt om fænomenet, men vi havde simpelt
hen ikke grejet.
Enkelte af os havde stereoplader, af den simple
grund, at pladeselskaberne begyndte kun at udgive en del af
produktionen i stereo.
Så ville skæbnen, at messegasten, Henrik, fik
en ny grammofon op fra USA.
Det viste sig til stor ærgelse for ham, at være en stereogrammofon, -
en fejllevering, som han var ret sur over.
Men dette gav pludselig
et nyt perspektiv m.h.t. til at kunne afspille stereoplader
(stereoplader må ikke afspilles på en mono-gramofon, det
øderlægger
både plader og grammofon).
Nu ville vi prøve at spille stereo.
Ved hjælp at to
monobåndoptagere, Henriks stereogrammofon samt en del lodning, lykkedes
opstillingen, - en ny lydoplevelse var måske født.
Fænomenet skulle selvfølgelig afprøves, og alle var
enige om, at det lød meget bedre end sædvanligt.
I den ene ende af messebygningen var indrettet
et lille bibliotek med reoler, små borde og lænestole.
Her
blev der inviteret til
klassisk koncert .
Af stationens 30 mand
stillede der 14 den første aften.
Fremmødet var imponerende, når
man tager
i betragtning at adskillige nødvendigvis sad andre steder og passede
deres vagter.
Jeg husker
ikke, hvad der blev spillet, men disciplinen var upåklagelig, - alle
holdt kæft, når musikken spillede
og vi nød det.
Vellydende "rigtig musik" heroppe kom helt uventet
og mindede os om et af de hjemlige goder, vi trods alt savnede.
Første koncert
fandt sted en onsdag, og blev en stor succes.
Hver onsdag
aften derefter var der koncert i biblioteket, - os der havde pladerne og vore
egne favoritter måtte forhandle om repertoiret, dog uden der var problemer i
det.
Hver eneste koncertaften resten af min tid på Nord mødte 12 -
16 mand op hver gang , - holdt mund mens der blev spillet, - og jeg ved, at
alle var lige så begejstrede for arrangementerne, som jeg selv var.
Tænk engang på, hvilket musikliv vi kunne have
herhjemme, hvis interessen var tilsvarende !
Når
jeg spiller musik herhjemme går tankerne meget ofte til onsdagskoncerterne
deroppe, - selvom jeg godt ved, at det må have lydt temmeligt
rædselsfuldt i forhold til nutidens digitale indspilninger og de musikanlæg vi nu råder over.
En stående bemærkning hos os er ofte: "Den spillede vi også på Nord".
Det store
tekniske problem den gang var brum p.g.a. dårligt afskærmede kabler, og nålestøj foranlediget af snavs og slidtage på pladerne.
Derfor
gik vi meget op i patenter til rengøring af pladerne.
En gang havde vi fået fat
i "af-ionifiserings- børster", der var forsynet med en lille
radioaktiv kilde i skaftet.
Kilden kunne bestråle grammofonpladen, mens man
børstede støvet bort.
I dag ville alle myndigheder løbe skrigende bort,
blot ved tanken derom, - og børsterne blev da også ret hurtigt forbudt i USA.
- men, det virkede fremragende ! !
27
En u-bådsjager Et fotofly En DC-4 med politikere og militærfolk
Det var en afbrydelse i hverdagen, og alle turisterne så frem til
kokkens frokoster, - og blev ikke skuffede.
Det var efterhånden
gængs opfattelse, at det var frokosterne de kom efter.
Hvad
de i øvrigt fik ud af et besøg på Station Nord, ved jeg ikke noget om,
- de fleste af os holdt sig pr. instinkt - for sig selv, - og
der var en vis lettelse, over at få rutinerne tilbage, når de lettede
igen.
28 Som andre steder var der jul - nytår - påske og pinse på Nord.
Påklædningen var tvangfri ,
kun få var så alvorligt inficeret af "pæne manerer" hjemme
fra, at de klædte sig ud i slips og den slags.
Der blev undtagelsesvis serveret
en enkelt pilsner pr. mand og maden var som sædvanlig upåklagelig.
Ellers var der ikke tilbøjelighed til at fejre folks
fødselsdage og den slags, - på den måde slap vi for megen forlorne
begejstring, som jo desværre er ret almindelig i
vor hjemlige "kultur".
29 Rigtige telegrafister vil have let ved at bevæge sig gennem kapitlerne i denne beretning,
- andre læsere kan vel også med lidt møje klare udfordringen.
Til sidstnævnte, der måtte være nået hele vejen ned,
skylder jeg at gøre opmærksom på, at I netop har betrådt en snart glemt sti til et nu historisk fag.
Radiotelegrafistens job er, - som nogle vil vide, nedlagt, - det blev kun
en parentes i teknologiens udvikling.
Det er en skam, - mage til spændende job, hvor prikker og
streger skabte kommunikation findes næppe.
Det var ofte med
jagon på morsenøglen, så man kunne høre,
hvem der sad i den anden ende af forbindelsen, og hvor et par
uautoriserede tegn kunne fortælle meget mere end en lang tale -
- og så sporten i, at få forbindelsen igennem.
På trods af knas i højttaleren fra tordenvejr, støj
fra motorer på el-nettet og svage signaler - så kunne man ved at
udfolde kreativitet med modtagere og sendere som regel alligevel få sine telegrammer
igennem.
DET VAR TIDER ! - så længe det varede,
- men på en eller anden måde, - også bagefter.
Selv om jeg har kaldt ovenstående for en historie,
er der ikke noget opdigtet i det, - højest et par utilsigtede
erindringsforskydninger, - det må man så tilgive mig.
I
henhold til aldersforddelingen den gang på
17 til 60 år kan man formodentlig
slutte, at ikke alle stadig er lige så aktive som jeg husker dem.
Dog, - nu
lægger jeg dette ud på nettet, og forsøger at lave
opbygnigen af html-filen sådan, at der er chance for, at almindelig
søgning på ordene
"Station Nord" og
"Grønland set fra Station Nord" medfører opslag på dette
site.
Skulle der så være nogle af "jer gamle", der ramler inden for,
og som trods jeres "høje alder" alligevel behersker e-mail kulturen, så send mig lige en
kommentar, en rettelse, eller måske en tilføjelse - - -
Webmaster på "naturshow.dk" - se min forside.
Og til jer, der sidder og hygger jer på
Station Nord lige nu,
- hvis I skulle træffe på Niels, - så hils !
Jørgen Lambæk feb. 2011
Her et link til en
engelsk-sproget artikel om historien
bag oprettelsen af Station Nord.
Den udmærker sig ved at indeholde en redegørelse for
de overvejelser, der blev gjort i den forbindelse, - både på amerikansk
og dansk side.
Ovenstående link er til en pdf-fil, hvor ingeniør Edmund Nielsen fortæller
på dansk om Station Nord's tilblivelse i 1951 - 54.
Prinsesse Ingeborg, der har lagt navn til den
halvø, hvorpå Station Nord blev pladseret.
Ekstra info til aktuelle steder under etableringen af
Station Nord 1951-54
D
er
findes desuden en
film optaget af de to ingeniører Edmund Nielsen og H. Holten Møller i
fællesskab, der omhandler den første spæde - og vanskelige - start på
anlæggelsen af Station Nord. Der vises klip fra anlæggelsen i 1951 - 1954.
Filmen er fundet i GTO's arkiver og er konverteret
til en videofil på et eller andet tidspunkt.
Jeg har set den og det var ikke kedeligt, for os, der kender stedet.
Bl.a. viser filmen, at der var isfrit på Nord i
sommertiden, akkurat som vi ser det i dag, - det havde jeg ikke ventet !
Filmen er sammensat af smalfilmklip og oprindelig
uden lyd, men der er indlagt en fyldig og interessant kommentar hele
vejen.
Oprindelig ligger filmen i et gammelt videoformat og fylder 1,3 Gb.
Jeg har kogt den lidt, så den nu kun fylder 110 Mb,
mens indholdet er af "samme mangel på teknisk kvalitet som originalen".
Da den nye fil ligger i formatet mpg4 kræves en forholdsvis ny "player" f.eks. QuickTime ver. 7 for at kunne køre filmen.
Windows foreslår muligvis selv, at du opdaterer, så gør lige det.
I Windows 7 kører den fint i Windows Media Center.
Du kan hente filmen ved at klikke på titelbilledet herunder.
Alt efter hvor god din PC og din internetforbindelse
er, tager det en vis tid at hente den, - her ca 30 sek. , men jeg kan
forestille mig ventetider på at filmen starter på helt op til adskillige
minutter, - så vent tålmodigt !
Det er for sent at takke de to ophavsmænd til filmen for
deres bidrag til belysning af historien om Station Nord,
- Ingeniør Edmund Nielsen døde for mere end 20 år siden og
ingeniør H. Holten Møller endnu før.
I stedet en tak til Ole-Peter Petersen,
"Bindestregen" kaldet, og hans
slædemakker Einar Gade-Jørgensen, der havde fået filmen foræret at en
øvrighedsperson i Thule, - de er årsag til, at jeg har fået
filmen i hænde.
( En lille rapport om download-tider og andre
omstændigheder kort beskrevet i en mail, vil jeg gerne have, da
dette er et experiment. )
Seneste ! (27/2-2013)
Jeg har netop modtaget en e-mail med kommentarer til
opbygningen af Station Nord med oplysninger om den videre udbygning af
stationen i 1956 -
Arne Overgaard Hansen (den gang elektriker) skriver bl.a. - - og om mandagen fløj vi så med
Flugfelag til Station Nord.
Her ankom vi sent om aftenen i højt solskin, og
blev installeret i nogle amerikanske telte med 12 mand i hver. Det var en
fantastisk oplevelse, vi kom vist ikke i seng den nat, der var så meget vi
skulle se.
Der var flere hundrede håndværkere den sommer på Station Nord. Vi var 18
elektrikere med overmontør Leif Dam i spidsen, og jeg kan huske vores
stationsleder hed Niels Hjorth.
I løbet af de 3-4 måneder blev der opført nyt
elværk med 3 store B&W diselgeneratorer.
Der blev bygget nye boliger, nyt
garageanlæg (hangar), den høje radiomast til den nye Nordpolsrute blev opført,
og vi nedgravede en helt ny tredobbelt ringformet kabelforbindelse til
elforsyning mellem de forskellige bygninger.
Arbejdet var hårdt, vi arbejdede mange timer, men arbejdet var spændende.
Vi havde et godt kammeratskab og levede godt, der var ansat 2 kokke og en bager,
så vi fik god mad, inkl. en øl og en snaps pr. dag – pr. mand.
Jeg kom hjem til Danmark igen efter 3½ måneds arbejde, med det sidste fly
fra Station Nord - -
- - tak for din mail !
Herning, den 11. marts. 2013
Jørgen Lambæk
Slut på tekstsiden