
Find Murmansk - Find Nordkap - Find Andenes
Vi skulle sejle indenskærs langs den norske kyst
på alle turene, - ind ved Ålesund og ud ved Andenes - og omvendt.
Den rejse er formentlig den smukkeste sejltur i Verden, hvor
du har land på begge sider meget af vejen og hvor huse og små samfund
synes kun et stenkast borte.
Helt rolig sejlads med havblik.
Storslåede naturscener passerer forbi, det ene smukkere end det andet.
På de første par ture lægger man mærke til omgivelserne,
som var man turist, - senere bliver det mere til konstateringer af at
"nu er vi kommet hertil".
Murmansk er en ret stor by, og den russiske Atlanterhavsflåde holder til der.
Golfstrømmen løber som bekendt helt op forbi
Nordnorge og holder dermed farvandet isfrit hele året, - hvilket den
russiske flåde så også benytter sig af.
Inde på Kolahalvøen findes rige mineralforekomster,
bl.a. af fosfat i form af mineralet Apatite.
Det forekommer i en krystalinsk form, som knuses til
et hvidt pulver inden det eksporteres.
Rent kemisk er det et kompleks mineral bestående af enten
calcium flour phosphat eller
calciumchlorid phosphat og ud af det hentes fosfor til at fremstilling af superfosfat (landbrugsgødning).
Det var stadig køligt, tidlig forår i Murmansk.
Apatiten blev leveret i jernbanevogne, der blev tømt
ved håndkraft af en talstærk flok mænd.
De arbejdede med bar overkrop
trods et par minusgrader, - det er noget med at arbejde sig til varmen.

Det var værre end ørkensand !
Materialet støvede selvfølgelig en del, når kranerne
smed en skovfuld ned gennem lugerne, men det hørte med.
Vi fik besøg af en kulturudsending fra byen i form
af en særdeles nydelig lærerinde på 26 år.
Hun hed Tanja, og jeg fik fornøjelsen af at vise hende rundt på skibet.
Hun udtrykte gentagne gange sin beundring over hvor
rent og pænt, der var alle vegne.
Hun fortalte også lige ud, at
sådan så der ikke ud i de russiske skibe.
Når man bemærkede, hvor rustne og uordentlige de så ud, havde jeg let ved at forstå hende.
Hun inviterede os til bal i "Dom Kulturi", der viste
sig at være et stort kulturhus eller forsamlingshus, om man vil. Det
var i flere etager.
Vi var en halv snes stykker, der tog mod hendes
tilbud, og om aftenen blev vi afhentet i en bus.
Der var bal, - med et noget primitivt fire-mands orkester.
Der var måske 150 piger til stede, meget landligt
klædt, for nu at være artig, - højest 15-20 stykker havde nylonstrømper
og nederdel, så de lignede noget vi kunne genkende.
Deres forstærkeranlæg egnede sig ikke til musik, -
der kom hovedsagelig kun en masse spektakel ud af det.
Vi spurgte om man kunne købe øl, - det kom åbenbart
noget bag på hende, - enden på det blev, at vi fik foræret noget
lyserødt vædske i flasker.
Hvad det var ved jeg stadig ikke, - det var i hvert fald støvsuget for procenter.
Så tilbage til skibet med bussen. Vi var oplevelsen rigere, men absolut ikke imponerede.
På en senere tur, tog hun nogle stykker af os med ind til byen for at gå i butik.
Da vi ikke måtte veksle til russiske rubler,
var det jo begrænset, hvad vi havde at komme i en butik efter, men
oplevelsen var nu ikke så ringe.
Deres radioapparater lignede noget fra før sidste
istid, men hvad der virkelig imponerede mig, var deres regneapparater.

Abakus - regnemaskine fra Sumérernes tid
2500 år f. kr.
Flere steder på den lange disk stod en Abakus, - en
lidt speciel kugleramme, der viste sig virkelig anvendelig til
beregninger.
Pigerne bag disken var så ferme til betjeningen af dem, at jeg ikke
ville kunne følge med på en regnemaskine (husk lige på, at
regnemaskiner den gang var mekaniske og helt håndbetjente).
Et fast ritual hver gang lastningen var afsluttet, var
et besøg af 20-30 soldater med maskinpistoler.
Så blev dæksbesætningen kommanderet op på agterste
luge og bevogtet der, mens hele skibet blev omhyggelig undersøgt for at
finde eventuelle personer, der havde tænkt sig at forlade det
socialistiske paradis.
De fandt nu aldrig nogen.
Officererne lod de være i fred, selv om også vore beboelser blev undersøgt.
De var høflige, men målbevidste og alt blev set igennem.
Lige med undtagelse af ét sted, - opdagede jeg, da jeg
havde overværet forestillingen nogle gange.

Her er elektrikeren oppe i skorstenen for at sætte antennen fast.
Som du kan se, er der en platform med kant
til midt på hans ben inde i skorstenen.
Op i skorstenen kom inspektionen aldrig.
Der meldte sig en flygtig tanke om, at dér kunne man
sagtens gemme en køn lærerinde, - hvis altså det skulle være.
Jeg har siddet i sovjetisk fængsel !
I 1½ time !
Det var ikke rart.
Det var også uventet, selv om -
På en af turene til Murmansk besluttede elektrikeren, en
maskinassistent og jeg, "gnisten", at vi ville gå en tur i land i det
gode vejr.
Det var en søndag
eftermiddag, og da vi jo havde været inde i selve byen Murmansk,
bestemte vi os for at gå op ad skråningen bag havnen, hvor der så ud
til at ligge en russisk landsby med lave palisader omkring de små huse.
Elektrikeren stillede i "landgangstøj", der bestod
af en rød-sort-hvid ternet skjorte ud over et par "Knickers",
sportsstrømper op til knæene og et par solbriller med spejlende
yderside, samt sit karseklippede hår.
Skjorten og solbrillerne havde han anskaffet sig i
USA, da vi var derovre, og selv i Danmark ville han have vakt opsigt.
Vi to andre så nok mere normale ud, men lignede russere, det gjorde vi afgjort ikke.
I starten, mens vi begav os op ad skråningen mod
"landsbyen" virkede sceneriet som forventet, men så begyndte der at
dukke små tårne op i, hvad vi havde forventet var huse med hegn
omkring.
Lidt usædvanligt
var også, at der stod soldater i tårnene med maskinpistoler og iagttog
os.
Mere foruroligende var, at
der begyndte at dukke rækker af afmonterede skibskanoner op i de små
indelukker.
Vi diskuterede
faktisk det hensigtsmæssige i at fortsætte, men ingen havde fortalt os,
at vi var uønskede oppe i "landsbyen".
Lidt længere oppe kunne vi se almindelig klædte
russere vandre tværs over vejen, så hvis vi fortsatte, ville det med
maskinpistolerne nok snart være ovre.
Vi nåede op til en jernbane, som de civile
russere tilsyneladende anvendte som gangsti ind til byen og tilbage
igen.
Vi havde alle tre et
kamera hængende omkring halsen, men af en eller anden grund tog vi nu
ikke billeder af scenariet.
Pludselig kom en ung officer anstigende med to soldater, - også med maskinpistoler.
Han sagde noget på russisk, - som vi selvfølgelig
ikke forstod, og han talte tilsyneladende hverken engelsk eller tysk.
Til gengæld gjorde han det tydeligt med "internationale fakter", at vi skulle følge med.
Vi vandrede så over mod flådebasen efter ham, og med de to soldater bag os.
Ankommet til en bygning derovre, blev vi sat ind i en celle, og låst inde.
Vi diskuterede selvfølgelig hændelsen, og hvad
meningen egentlig kunne være, og efter halvanden times venten kom der
en lille ældre officer og tiltalte os på engelsk .
Han gjorde os opmærksom på, at det var grueligt galt
at vi havde begivet op ind på flådebasens område.
Vi gjorde til gengæld opmærksom på, at ingen havde advaret os om det.
Så gik han sin vej, men kom tyve minutter efter tilbage, og bad os følge med.
Vi blev anbragt i en bil og kørt ned til "London".
Da
vi steg ud, gentog han formaningerne om ikke at gå på flådebasen igen, -
satte sig ind og skulle lige til at køre, da en anden bil kom farende i
rasende fart og bremsede kraftigt op .
Der blev en diskussion mellem russerne, hvorpå de forlangte vore kameraer åbnet.
Filmene blev trukket ud af kassetterne og var derved ødelagte, idet de fik lys.
Russerne rullede omhyggeligt filmene ind i kassetterne
igen og overragte os dem, bukkede og kørte så deres vej.
Indvendig sagde jeg grimme ting.
På min film havde jeg en hel øre-rensningsscene fra
en gade i Bombay, - og den var altså røget med i købet !
På gaderne i Bombay gik ørerensere rundt med en
håndfuld tynde pinde og vat i 3-4 farver og tilbød deres professionelle
hjælp til at få renset ører, - akkurat som man kunne få pudset sine sko.
Jeg havde lavet en serie billeder af en sådan øre-
rensningsoperation, - og det var den der røg.
Og når man står på kajen i Murmansk, så er der altså
langt til Bombay, - for at få nye billeder.
De 10 laster blev sejlet til 7 - 8 forskellige
destinationer i Østtyskland, Danmark, Tyskland og Holland.
Vi sejlede stadig rundt med revner i de to
bundtanke, men det betød tilsyneladende ikke noget.
En morgen på vej mod Murmansk gik vi nordpå ud for
Bergen, da styrmanden vækkede mig.
Jeg var hurtigt ude i styrhuset,
hvor han kunne vise mig en kæmpestor hval, der med sine rolige
bevægelser havde kurs ret mod os.
Da vi stod så højt oppe var den rigtig tydelig, og
spændt ventede vi på, hvad der ville ske.
50 meter fra os opdagede den, at noget var i vejen,
og med et gevaldigt slag med halen dykkede den ned under os.
En smuk aften med solnedgang og vindstille kom
kaptajnen uventet op for at se til os på broen.
Han hed Heinrich Petersen, var en gæv sønderjyde,
måske 55-60 år på 1,90m, rødmosset og lidt kraftig, ugift og ellers
ikke meget for unødvendig tale til daglig.
Det ændrede han lidt på den aften i brovingen, hvor
han helt uventet begyndte at fortælle om sin tid i den tyske kriegsmarine
under 1. verdenskrig.
Han
havde gjort tjeneste i en u-båd, og havde angiveligt været ude for bl.a. at
sænke Nantucket Lightship ud for New York.
Han fortalte, at det var lykkedes for dem, og det har jeg troet på i 55 år.
På nettet kan jeg dog ikke finde oplysninger om et
sænket Nantucket Lightship under 1. verdenskrig, - så det var nok en
and, selv om det ikke rigtig passer til ham.
Måske har de i ubåden virkelig troet, at det var
lykkedes for dem.
Jeg har lavet et lille tillæg med bidrag til historien om M/S London og kaptajn Petersen.
I en af de mange mails jeg har modtaget med hilsener og kommentarer ( tak for dem ),
skriver Ernst Ertner :
Efter at have losset en af Apatite-lasterne i
Wismar, gik vi ind til København på tilbagevejen op gennem Øresund.
Vi skulle have nogle reservedele ombord.
Mens vi ventede på dem, iværksatte kaptajnen en livbådsøvelse.
Da alle alligevel gik og ventede var tidpunktet velvalgt.
Da det havde taget maskinfolkene 3 timer at få den
ene livbåd så løs, at den kunne fires i vandet, var alle for længst
gået hver til sit.
Der blev ikke talt om "livbådsøvelsen" bag efter, men enhver tænkte vel sit.
På en anden tur fra Murmansk og sydpå med fuld last, stoppede de pludselig maskinen.
En fisker havde med alm. internationalt tegnsprog
gjort opmærksom på, at han havde fisk.

Vi fik fine friske fisk.
og fiskeren fik cigaretter og whisky.
Det kaldes naturalieøkonomi,
- og det smager godt !
Efter sidste tur med Apatite var "London" blevet
chartret ud til hollænderne for en tur med stykgods til Vestafrika.
Vi begyndte at laste i Rotterdam, derpå i Antwerpen, og sluttelig i LeHavre (Frankrig).
Vi havde fået en ung hollænder, - Jan, ombord, han skulle være supercargo på turen.
Supercargoens job er at styre lastning og losning,
så varerne bliver anbragt i skibet, så de ligger i den rigtige
rækkefølge i forhold til, hvor de skal losses.
Dét var et job, - skulle jeg hilse at sige -
På Vestafrika havde kun få byer/steder en egentlig
havn.
Kun hvor byerne lå ved en flod, der var vandrig nok, til at skibe
kunne besejle den, var det muligt at gå til kaj.

Vore "steder", hvor vi lossede gods på ud-turen,
og lastede returgods på hjemturen.
Godset blev derfor ofte lastet fra og losset i robåde, mens vi lå for anker ud for stedet.
Det var et skuespil hver gang, og syntes helt ude af trit med datidens normer.
Men det virkede.
Da vi ikke kunne regne med havnefaciliteter, og
dermed havnearbejdere til at håndtere godset, blev der taget et "crew"
ombord i
Conacry.

Tankene var et problem p.g.a. størrelsen
Ude på forlugen ser du et telt, der hænger i en af
bommene. Teltet over luge nr. 2 foran broen er her pillet ned.
I teltene boede crew'et om natten. Der var tale om ca. 30 mand.
De havde en kok og et lille kogested med til at
sørge for maden, samt en formand til at holde styr på dem.
Dette crew boede på fordækket på hele turen ind og ud igen.
De havde normalt ikke adgang til resten af skibet.
Der var en vis risiko ved crews og der blev holdt godt øje med dem hele vejen.
En enkelt gang var der ballade omkring noget med
maden, som vi ikke rigtig blev klog på.
Jeg bemærkede, at skipper havde
revolveren liggende fremme den dag.

Spisetid.
Når crew'et skulle spise, blev maden serveret i
store fade. Den bestod altid af kogte ris med et
kraftigt drys pabrika over.
8 - 10 mand pladserede sig så på hug omkring fadet og indtog maden med fingrene.
Tilsyneladende samme ret hver gang.
Var selv godt tilfreds med at skulle spise i
officersmessen !
Vi havde tønder med lyserøde syltede grisetæer,
betænkeligt rustne "nye" franske biler, kasser med kuglelejer, 2 store
tanke på dækket, - masser af forskellig last ombord.

Med to bomme og to spil kunne de store tanke
med nød og næppe hejses fra borde.
Slæbebådene ligger her klar, idet losningen foregår ude
på reden.
Kano som Livingstone så den -
En ejendommelig oplevelse havde jeg, da vi var på vej til Abidjan.
Søkort over vestafrika havde ikke mange detaljer at
navigere efter, der manglede bøjer og fyrtårne.
I stedet var der tegnet silhuetter af kystlinien som
den så ud ude fra havet, - adskillige lange smalle tegninger for at
kunne dækket hele kortets område.
Den metode var vore navigatører ikke vant til, og de
blev så usikre på, hvor vi befandt os, at de gik nærmere land og
kastede anker.
Kaptajnen bad
mig forsøge at få oplysninger over radioen, men den eneste
kystradiostation i nærheden svarede overhovedet ikke på mine opkald.
Da vi havde ligger der 2 - 3 timer, viste der sig endelig en båd på vej ud mod os.
Det tog nogen tid, - det viste sig at være en ro-båd, -
men sikken en !
Der var tale om en meget stor "krigskano" med 50
roere med hver sin padle. De sad i to rækker på bådens ræling og
roede taktfast.
For at holde takten, var der en trommeslager ombord
Henne agter stod en mand med en stor styråre som var det et vikingeskib.
Agterst i båden lige foran "styrmanden" sad en
høvding på en slags tronstol, flot klædt, - og fed.
Padlerne var af den slags, hvor bladet er udskåret
som en pelikanfod med tre tæer og malet hvid.
Når 50 mand i tagt med trommen laver et åretag
samtidig, - så ser det flot ud, imponerende flot !, og lyden "Thjuu - -
Thjuu - - Thjuu - -", når 50 pagajer rammer vandet samtidigt - helt
ubeskrivelig.
Båden cirklede rundt om os i nogen afstand, men da
man forsøgte at kontakte den med en råber, nærmede den sig.
Da det var muligt at kommunikere, blev der
selvfølgelig spurgt, hvor vi var. (Ret ydmygende for en styrmand).
Der gik et langt øjeblik, mens vi ventede på en reaktion.
Så pludselig eksploderede den fede høvding i sin
tronstol i latter, og som på kommando stemte hele besætningen derovre i
med at grine ubehersket højlydt.
Uden at værdige os et svar, startede den imponerende båd turen tilbage
mod land i flot taktfast roning, "Thjuu - - Thjuu - - Thjuu - -"
- og vi var en oplevelse rigere,
- men
stadig uvidende om, hvor i Verden vi var.
Der blev lettet anker, og turen forsatte mod Abidjan, og heldigvis fandt vi vej.
I Abidjan er der en udmærket havn, så vi kunne losse ved kaj.

Losning af stykgods i Abidjan
I Abidjan gik vi 2-3 stykker i land om aftenen med
den målsætning at finde et værtshus oppe i byen.
Vi lå ved kaj i et helt nyt havneområde med store
tomme udstillingslokaler og ordentlige veje.
Da vi havde gået et stykke, fandt vi ud af, at
afstanden ind til byen var afskrækkende, hvorfor vi vendte om.
På vejen tilbage lød der nogle høje knald som om nogen skød, eller kastede med sten.
Lydene kom inde fra de store udstillingsvinduer vi kom forbi, og
efter nærmere undersøgelser fandt vi ud af, at der var tale om
sammenstød mellem nogle usædvanligt store skarnbasser og vinduerne, -
det gav et brag, når kæmpebillerne fløj mod ruderne.
Senere har
jeg fundet ud af at det ikke var skarnbasser af afrikansk størrelse,
men gødningsbiller, der tilsyneladende ikke var vant til disse store
spejlende glasflader i deres miljø.
Efter Abidjan ankrede vi ud for Accra, der jo havde en vis
interesse, fordi det var der, Danmark havde haft en afrikansk koloni på
et tidspunkt.
Losningen foregik også her med bådtransport mellem skibet og stranden neden for byen.

Karakteristisk ekvipage med 10 roere og en styrmand.
Styrmanden havde en tom konservesdåse i den frie hånd og en møtrik på tommelfingeren.
Der blev også her anvendt de hvide tretåede pagajer,
som vi tidligere havde set i kæmpekanoen.
Styrmanden slog takten med møtrikken mod konservesdåsen, - og så gik det ellers af sted.
Jeg lagde mærke til, at bådbesætningen var noget nervøse, når et
slæng gods blev hængt ud over båden, hvori de opholdt sig, - der var en
ret livlig kommunikation mellem bådens besætning og vort crew på
dækket.
Jeg kunne også godt se følgerne af en tabt
genstand fra den højde.
Bådbesætningen var hele tiden klar til at
springe for livet.

Gods fra skibene på reden bringes i land.
Jeg fik sammen med andre lejlighed til at komme i land.
Det foregik i en af bådene.
Vel ankommet til land, blev vi båret tørskoede op på stranden.
Roerne var velvoksne mænd, der virkede tilfredse med den slidsomme
tilværelse, - at bære en mager telegrafist i land var uproblematisk, -
men de grinede dog noget af situationen.
Nu var vi på "Guldkysten" - meget guld var der nu ikke inden for synsvidde

En gade i Accra

Ungerne
legede halvnøgne langs husene, - når de fik behov for et toiletbesøg
satte de sig, hvor de var, ordnede det fornødne og fortsatte så legen
uden alt det der med toiletpapir og den slags.
Hundene gjorde rent efter dem, så gaden i hvert fald
fremstod uden lort bagefter.
- og sådan er der jo så meget.
Vi skulle selvfølgelig også ud at se Dansborg, det gamle danske fort, der lå ud mod havet.

Kanonerne var der stadig, - nu mest til "pynt".

Det gamle fort var blevet indrettet som
guvernørbolig og regeringskontorer.

Hovedindgang med stil

En enkelt vagt med nogen pondus var det blevet til, -
bemærk, at der tilsyneladende blev udført lidt vedligeholdelse, idet vagtens opholdsted er nypudset.
Videre til Nigeria, hvor vi skulle anløbe Lagos, der
havde en havn, blot man sejlede lidt op ad Ogun-floden.
Vi kunne ikke gå til kaj, men lossede mens vi lå for anker ude på floden.
Her nåede tidevandet fra havet ind fire gange i
døgnet, - det kom rullende op ad floden som en 1/2 m tidevandsbølge.
På et tidspunkt bemærkede jeg er bagdel i et par korte bukser, der kom drivende forbi.
Efter som indehaveren fastholdt sin stilling
med hovedet under vand, måtte det betyde, at der var tale om et lig.
Da så tidevandet steg, kom han drivende tilbage op ad floden.
Nu var det sådan, at Nigeria som gammel engelsk koloni havde
uddannet systemets folk efter engelsk skik. Landet var stadig
under engelsk styre, det blev selvstændigt i 1960.
Det betød tilstedeværelsen af et kompetent toldvæsen.
Vel ankommet gik de da også ombord.
Under besøget havde de fundet cigaretter i, hvad der ellers fremstod som en ildslukker.
Synderen måtte melde sig af hensyn til sine
skibskammerater, og han blev tilsagt til et retsmøde dagen efter i land.
Han var noget frustreret over hændelsesforløbet, -
"De gik lige hen til den, som om de vidste det i forvejen", sagde han.
Da "gnisten" som bekendt "aldrig laver noget i havn", blev jeg sendt med matrosen i land.
Toldsædet var en almindelig kontorbygning, og synderen blev sendt
til forhør og irettesættelse i et lokale, mens jeg blev inviteret
indenfor på toldchefens kontor.
Han var en yngre indfødt nigerianer,
og begyndte samtalen med at beklage omstændighederne ved vort møde, men
da det nu var sådan, kunne vi jo lige så godt underholde hinanden.
Det blev hurtigt til, at han ville vide noget om Danmark, og ikke
mindst om is og sne, - at komme til at stå på ski var hans drøm, omend
vanskeligt med et klima som i Lagos.
Han var meget flink, virkede som en velopdragen
englænder trods hudfarven, - det var i hvert fald påfaldende den gang.
På et tidspunkt gjorde jeg ham opmærksom på, at de
havde et lig drivende frem og tilbage med tidevandet.
Han virkede høfligt interesseret, - men gjorde åbentbart ikke noget
ved den sag, - liget blev ved med at drive frem og tilbage på floden
til vi sejlede derfra, - man kunne lige frem stille uret efter, hvornår
han passerede.
I forlængelse af oplysningen om toldvæsenets
husé'ren, kan jeg oplyse, at vi om bord jo havde adgang til toldfri
varer via hovmesterens lager.
En cigaret kostede 1,5 øre og en flaske whisky (Johnny Walker - rød
etiket) stod i 6,00 kr.
På
det tidspunkt begyndte jeg at ryge cigaretter, - man kunne ligesom ikke
tillade sig at lade være til den pris.
Det blev senere til forsøg med
store pudrede hollandske cigarer, men det blev jeg nu aldrig rigtig god
til.
Når vi om bord mødtes over en drink, medbragte man selv sit tandglas.
Drinks blev da ganske naturligt halvt whisky og halvt vand fra hanen.
Det virkede efter hensigten, - det var hyggeligt, og
jeg har ikke erinding om nogen, der ikke kunne ramme måde, som det
hedder, når man har styr på sit alkohol-forbrug.
Fra Lagos videre til Douala i Cameroun.
Idet vi sejlede op ad floden så vi mangroveskov på begge
flodbreder, - interessant, fordi geografitimerne fra for længe siden,
pludselig fik mening.
I Douala kunne vi lægge til ved kaj.
Dagen efter ankomsten bad kaptajnen mig tage med bådsmanden til læge.
Da Cameroun var en fransk koloni, der først fik
selvstyre i 1960, var fransk det talte sprog i land.
Idet kapajnen forudså sproglige problemer ved et
lægebesøg, blev det således arrangeret, at:
1) Bådsmanden, der kun kunne dansk, kunne tale med telegrafisten.
2)Telegrafisten kunne engelsk og dermed tale med skibsmægleren.
3)Skibsmægleren beherskede såvel engelsk som fransk, og derved kunne
han tale både med telegrafisten og med den fransktalende læge
(franskmænd kunne/ville ikke tale engelsk den gang, det vidste enhver).
Således klædt på satte vi os i en taxi og kørte ud på landet.
Taxa'en var noget misserabel, hvilket kunne skyldes vejenes almene tilstand.
I Løbet af en halv times tid ankom vi til, hvad jeg vil kalde et
lille slot med fire søjler foran hoveddøren, der var usædvanligt flot
udskåret. Det hele var omgivet af en velholdt park.
Vi blev modtaget af en tjenestepige i sort ( måske skulle jeg sige "sort i sort" med hvid
forklæde og kappe, - inde i hal'en fik vi indtryk af en sted med stil.
Vi ventede ikke længe, før vi kom ind til lægen, fik
hver en stol på række, - konsultationen kunne begynde.
Lægen spurgte så mægleren hvad problemet var, der spurgte
telegrafisten om det samme, og snart gik bådsmanden forklaring - via vi
to mellemmænd - frem og tilbage.
Situationen var selvsagt ret komisk, men da der jo var tale om sygdom holdt vi masken.
Det viste sig, at bådsmanden havde fået et ukendt
tilfælde af udslæt på spidsen af sit tredie ben.
Lægen undersøgte sagen, og kom ret hurtigt til den
slutning, at der var tale om en ringorm.
Da det var fastslået, var den videre behandling ikke særligt
krævende, - lidt salve et par gange om dagen i en uge ville løse
problemet.
Bådsmanden var lettet, og alle slappede af et øjeblik.
Da
lægen nu - sådan lidt uden for konsultationen spurgte til, hvordan han
dog havde båret sig ad, med at blive smittet på netop det sted, måtte
bådsmanden ud med omstændigheder bag tilfældet.
Han havde
været i land i Lagos, hvor han om aftenen havde truffes en lokal
skønhed, med hvilken han betalte sig til et "nært samarbejde", selv om
hun ikke havde noget sted at gå hen.
De havde så fundet en
rolig baggård, - citat: "men det var nu noget besværligt, lige til jeg
fik hende stablet op på et par mursten".
Jeg tror nok vi alle grinede noget, - og så var det lægebesøg slut.
Da vi havde sendt taxi'en tilbage til Douala,
spurgte vi, om det var muligt at ringe efter en sådan.
Ja, det var da, - et øjeblik efter kom lægen og spurgte om vi ville
tage til takke med at køre sammen med en, der netop stod og skulle ind
til byen.
Det ville vi selvfølgelig gerne, og fem minutter efter var transporten klar.
Da vi kom ud i indkørslen foran de fire søjler,
holdt der en ældre men meget flot Rolls Royce klar.
Ejeren, en englænder med overskæg, ternede sportsstrømper op til
knæene og korte khaki bukser med pressefolder ned til samme, bød os
tage plads.
Jeg har aldrig siden kørt i en Rolls Royce, men
den tur husker jeg nu stadig, bilen var næsten lydløs, yderst vel
affjedret og flot !!
Og hvilken telegrafist, var det mon, der ikke havde taget et kamera med ?
Vi nærmede os Campala ved middagstid, der var nogen
trafik, og da vi nåede ind i byens centrum gik det midlertidigt galt.
Centrum bestod af et torv og et stort, måske lidt snævert vejkryds.
Her var trafikken gået helt i stå, - en gordisk knude var opstået,
idet trafikanter hang ud af alle vinduer, råbte og gestikulerede, - og
ingen ville flytte sig.
Vi holdt naturligvis stille, og ventede.
Nu kom et par uniformerede betjente til stede, og indledte et forsøg på at løse problemet.
Da vi tavse havde overværet sceneriet i fem min.
siger englænderen pludselig tørt: "They think it's Trafalgar Square".
I situationen var kommentarer til den bemærkning overflødig.
Der gik et kvarter inden trafikproblemet var løst.

Jeg nåede også at besøge et marked i Campala.
Det mest imponerende var kvindernes evne til at håndtere selv tunge byrder og anbringe dem
på hovedet, - og den gratie, de bar dem med.
Da vi var losset, var skibet tomt, og så gik det den
anden vej tilbage til Europa, men først skulle der lastes.
I Lagos fik vi store logs (træstammer) af ædle afrikanske træsorter
på dækket, og tilbage i Accra begyndte vi at laste kakao i sække.
Mange sække !

Der var gang i pagajerne, -
det var også nødvendigt, idet bådene var tungt
lastede med kakaobønner i sække
Efter flere stop, hvor vi fik flere kakaobønner i sække, var vi omsider lastede, og i
Conacry blev vores crew sat i land.
Jeg benyttede mig af muligheden for lidt handel over skibssiden, -
købte en hel klase bananer og hængte den til modning fra loftet midt i
lukaf'et.
Desuden fik jeg fat i nogle søde citroner, - en
usædvanlig velsmagende frugt, der desværre ikke er god til at holde
sig, derfor kan de stadig ikke købes herhjemme i dag - og det er virkelig en skam !
Jan, den
hollandske supercargo og jeg blev gode venner, vi talte godt sammen om
alverdens ting, og da han lige som ikke rigtig hørte naturligt til i en
af grupperne af fagfolk ombord, tilbragte han ofte aftenen oppe hos
gnisten med en lille whisky.
Vi havde haft meget fint vejr på hele turen, - rigtig turistvejr.
En aften efter vi havde spist, - vi var på højde med Dakar, oplevede
vi en solnedang mod vest, hvor havet var helt blankt, - det
havde ikke andet at lave end spejle solnedgangen.
Der
oplevede vi masser af "Portugisiske Orlogsmænd" i vandet, - de havde
samlet sig to og to, og med deres karakteristiske trekantede "sejl" som
de stikker over vandoverfladen, lignede det hajer i stævnemøde.

Portugisisk Orlogsmand.
Det er ikke en gople, men et polypdyr, der opfører sig
som en brandmand, og hvis gift er usædvanligt smertefremkaldende, - det
kan endda være dødeligt at komme i karambolage med dem.
Man kender til enkelte eksemplarer, der er nået helt op til de engelske badestrande.
Tilbage i Rotterdam, inviterede Jan på en bøf og
rødvin hjemme hos hans kone, - de var helt nygifte, da han stak af med os til Afrika.
Hun var en køn pige, som jeg godt forstod han kunne
falde for, men det kan ikke være på grund af hendes evner til at
indkøbe bøffer og stege dem.
Jeg afmønstrede for at tage til Svendborg og træne hastighed på navigationsskolen.
Jeg havde et godt ophold dernede og fik også min eksamen.
Oprindelig var målet igen tankbådene med den høje
løn, men på skolen fik jeg en del input om jobs på Grønland, og
skiftede mening, - søgte Grønlands- ministeriet og endte i Narsarsuaq,
- tænk hvis jeg havde taget en tankbåd, hvor mange
oplevelser fra Grønland ville jeg så aldrig have oplevet.
Det er helt uhyggeligt at tænke på ! ! !
Dette er afslutningen på min beretning om to år til søs i tre skibe.
Oplevelserne glemmer jeg aldrig, eftersom jeg kan
huske dem endnu, og der er ikke pyntet på noget, al den stund, at jeg
ikke selv finder det nødvendigt.
Det har været en fornøjelse at lave beretningen,
- måtte du også få fornøjelse af at læse den.
Herning,
dec. 2012.
Jørgen Lambæk
Ernst Ertner har bidraget med nedenstående i en af de mange mails jeg har modtaget:
E.E. er oprindelig udlært bager, men mønstrede på
"London" i maj 1955 som koksmath, - han skriver bl.a.:
- - men da jeg var med London havde kaptajn
Petersen en voliere med duer på bådedækket, så en gang imellem, når de
skulle hygge sig, - 1. styrmand, maskinchefen og ham selv, så skulle de
have stegte dueunger.
Han aflivede og rensede dem selv, så vi skulle bare
stege dem og lave en sovs af kondeseret mælk og skyen fra duerne - - .
- - men navnene på styrmændene og mestrene er
fuldstændig glemt, jeg kan bare huske, at når 2. styrmand havde fri til
søs, så lavede han bælter, de var flotte, han tog 20 kr. dengang for
et, de var hæklede af sejlgarn, jeg brugte det i mange år - -.
- - fortalte kaptajn Petersen aldrig om Hans, en
matros vi mistede i Sapele i Nigeriea, det var jo en engelsk koloni den
gang.
Det var ca. 10 timers
sejlads op ad Benin-floden gennem urskov. Vi kom til at ligge for svaj
(for anker ude på floden) hvor vi skulle laste loks (kæmpe træstammer
af ædelt træ) til London.
Om
aftenen kom agentens båd to gange, kl 19.00 og kl. 20.00, så man kunne
komme med den i land.
Det
havde Hans ikke tid til at vente på, så trods advarsler havde han lavet
en aftale med en af nigerianerne, der lå og sejlede rundt i kanoer, om
at sejle ham ind, men kanoen kæntrede, og han blev taget af en
krokodille, vi hørte kun nogle skrig, så blev alt stille.
Politiet kom ombord, og de kunne fortælle at
krokodillerne begravede deres ofre i flodbunden i 3-4 dage, - inden de åd
dem - -.
-------------------------------------------------------------------------------
M.h.t. dueslaget
på bådedækket, så var det fjernet, da jeg kom ombord i slutningen af
1956.