Makrofotografering: Makrofotografering
(
fotografering tæt på små motiver ) kræver et stærkt nedblændet objektiv, der igen kræver en kraftig
lyskilde, - blitz er en selvfølge og fast udstyr på vore ture, hvor vi næsten altid går målrettet efter planter.
Insekterne
o.a. er blot det, der "falder af", selv om det ikke er uinteressant.
Vi anvender dels ringblitz, dels
en standard extern blitz, begge med trådløs udløsning fra kamaret.
Lysmængden
tilpasses automatisk, - kameraet sender udløsningsignal til blitzen, og
slukker igen, når optagelsen er tilstrækkeligt belyst.
Det er nødvendigt med en lidt dybere
forståelse af begreber som lukkerhastighed, dybdeskarphed, ISO-værdier m.m, - her er
en indstilling på "AUTO" ikke vejen frem.
Se afsnittet "Digitale kameraer - fotograferer ikke af sig selv !". En
relativt lange brændvidde giver nærmeste fokus (nærmeste skarphedsindstilling) ved en passende diskret afstand
fra motivet på 10 - 15 cm, et forhold, der især er betydningsfuldt,
hvis målet er et insekt.
Med makrofotograferingens krav om kort afstand til
motivet bliver stærk nedblænding en nødvendighed, og det
stiller igen kravet om en kraftig lyskilde, - blitz (eller flash om du vil).
Det
betyder, at foruden kameraet, er det nødvendigt at investere i
objektiver og blitz, så det nødvendige udstyr kan let løbe over de 10.000
kr.
Når vi ser, hvad man kan få ud af
det efterfølgende, finder vi dog ikke prisen afskrækkende.

Fig. 3
Stor dybdeskarphed er et vigtigt krav ved makrofotografering
Jo tættere på motivet, jo mindre
er dybdeskarpheden ved en given blændeindstilling.
Fænomenet gælder for området
såvel foran som bag motivet ( Fig. 3 ).
Med
nedenstående 3 makrooptagelser af en lineal, - fokus på 10 cm-stregen
- vises virkningen ( Fig. 4 ). Det fremgår vist tydeligt, hvorfor den
kraftige nedblænding er et krav, når man har hang
til blomster og insekter.
Bl. 2,8
Bl. 8
Bl. 16
Fig. 4
€
€
€ € € € € € € €
€ € € € € € €
€ € €
Belysningen:
Hvis det naturlige lys ikke er
tilstrækkeligt, må egen lyskilde medbringes.
I
handlen findes feltudstyr baseret på akkumulator og blitz / lamper med
stativer, - vældig effektivt udstyr, men det vil nødvendiggøre anskaffelse af både
bærere og kameler.
Vi holder os derfor til små
elektronisk styrede blitztyper - ( Fig. 5 og Fig. 6 ).
Blitzens lys har også den fordel,
at farvetemperaturen er normal, d.v.s. 5500 K° ( Kelvingrader ).
Det lys har farve som lyset en
solskinsdag med halvdelen af himlen dækket af små hvide "pop-op-skyer".
Begge ovennævnte lyskilder giver korrekt farvegengivelse.
Digitalkameraet er dog forsynet med funktionen " automatisk hvidbalance ", der er god til at rette
farverne i billedet, hvor lyskilden ikke har normal farvetemperatur.
Jeg har eksperimenteret med
blitzlyset for af gøre det blødere efter samme model, som når jeg
fotograferer portrætter - i lidt mindre målestok forstås.
Det er faktisk lykkedes.
På Fig. 5b - 5e vises blitzen med
"paraply", her fremstillet af en husholdningsbox uden låg. I stedet for
låg er monteret et stykke hvidt , let gennemskinneligt stof
(lystab = 50%, eller 1 blændetrin).
Stoffet fastholdes med en elastik.
Boxen skal være af den
ugennemsigtige vinyl-lignende type, der tillader at man skærer åbningen
ud i bunden, uden at materialet revner.
Benyttes en klar akrylbox revner materialet let.
"Paraplyen" er fastgjort til blitzen med selvklæbende velcro, så den om nødvendigt kan afmonteres.
Boxens åbning er her noget
aflang, - det er rent lysteknisk ikke optimalt, den bør være kvadratisk
eller rund.
€
€
€ € € € € € € €
€ € € € € € €
€ € €
Motiverne: ( Her blomster og insekter )
Vejret
spiller en vigtig rolle, hvorfor vi er flittige brugere af DMI, - er
der udsigt til fotovejr stiger vort aktivitetsniveau, planerne ligger
klar fra forår til efterår, og som vi bliver mere trænede, kan vi
næsten
altid vende hjem med gevinst.
Blomsterne skal som oftest have
sol for at åbne sig, og jo mindre vind på den aktuelle biotop jo bedre.
Vi
hjælper gerne hinanden med at " holde ", men det er tilbøjelig til
blot at give rystede billeder i stedet for den ønskede stabilisering.
Mange
planter har det med at vende blomstens åbning nedad, - der må man ned
på knæ og få kameraet anbragt, så det kan fotografere opad - det kan være noget
bøvlet.
Stativ har vi opgivet ! -
det er alt for besværligt at slæbe med og anvende i felten.
Tilbage er så frihåndsoptagelser.
Med
en hjemmelavet skinne med håndtag klarer man meget ( se Fig. 5d ), og
måske kan en pind, klemt mod kameraet med højre hånd som lodret
støtte, stabilisere situationen ( se Fig. 7 og 8 ).
Insekterne har vidt forskellig tålmodighedstærskel, -
nogle er så flygtige, at venteposition ved deres
yndlingsblomst er nødvendig, mens man hos andre blot skal vente på de
stiller sig i rette positur til fotografering.
€
€
€ € € € € € € €
€ € € € € € €
€ € €
Billedet:
Når først kameraet og blitz'en er
rigtigt indstillet, kommer vi til det vigtigste - BILLEDET ! !
Man
skal tage sig tid til at sørge for opfyldelsen af de almindeligste
billedmæssige grundregler, ellers mister man let det, der er den
egentlige mening med overhovedet at fotografere motivet.
Billedopbygningsreglerne
skal ikke nødvendigvis følges, - alle sammen og hver gang, - men
forsøger man at anvende dem, giver de med garanti optagelserne større seværdighed, - som det hele drejer sig om.
Billedopbygningsregler:
Reglerne
gælder principielt for alle billedtyper, men ved visse typer mere end
andre, f. eks. er kravet om en vandret horisont sjældent nødvendig i et
makrofotografi.
1)
Horisonten skal være vandret, - f. eks. virker en skrå vandoverflade helt forkert.
2)
Horisonten må ikke anbringes midt i billedet.
3)
En dominerende lodret genstand skal stå lodret.
Med et kraftigt
vidvinkelopbjektiv ses en udpræget tendens til, at rette
linier,
eksempelvis horisonten, buer i billedets sider, -
den slags må man leve med.
4)
Ethvert billede skal indeholde et interessepunkt - et hovedmotiv.
Interessepunktet eller punkterne
er det, der skal fange iagttagerens øjne, når de begynder
afsøgning af billedfladen for at suge indtryk
til
sig.
Billeder uden, eller med et svagt interessepunkt,
er en kulisse, hvor
handling mangler. De bør
kun bruges
som kulisse f. eks. som
baggrundsbillede på din computerens skrivebord.
5) Linier i et motiv må meget gerne føre iagttageren frem mod interessepunktet.
6)
"Det gyldne snit", er en gammel billedopbygningsregel, der
fastlægger fire vigtige punkter i
ethvert billede.
Interessepunktet skal helst anbringes i en af de fire positioner - ( se
Fig. 9 ).
7) Ofte har et billedelement det med at "se" i en eller anden retning.
Almindeligvis bør det "se ind" i billedet.
Her er en
gammel historie om det, at se på billeder -
Forsøgsmæssigt anbragtes et
videokamera bag et billede, så det kunne filme publikum gennem et lille
hul i billedet.
Den
efterfølgende analyse af beskuernes
øjenbevægelser viste, at vi aflæser et billede ved at begynde
i et af det gyldne snits fire punkter, - begyndende i det, der
umiddelbart synes at være interessepunktet / hovedmotivet, for derpå at
bevæge blikket rundt på
billedfladen efter yderligere indtryk.
Vor tilvænding til læseretningen, venstre mod
højre, skulle endvidere vise en tilbøjelighed til at forvente interessepunktet
anbragt i et at de to punkter til venstre i det gyldne snit.
Om det er dokumenteret ved jeg dog ikke.
Vel
hjemme igen med mange skud i kassen, kommer vi så til
den spændende gennemgang af resultaterne, - det plejer vi at
drikke køligt øl til.
Mere derom i
afsnittet "Billedhåndtering og programmerne".
€
€
€ € € € € € € €
€ € € € € € €
€ € €